Ája a Filip: RYA kurz – Coastal Skipper, část první

Píše Filip:

Tak zas jeden příspěvek ode mě. Alenka mě do toho kope od tý doby, co jsem se vrátil a já si na to pořád nezvládal udělat čas. Ani teď ho moc nemám, ale zkusim to.

Oba s Ájou máme na loď českou licenci “C”. Přemýšleli jsme, jak dál, abychom si rozšířili kvalifikaci. Alenka si udělala VMP (licenci Vůdce malého plavidla), abysme mohli naši loď řídit i v českých vnitrostátních vodách. A dál jsme přemýšleli, jestli si já udělám českou “B” licenci nebo britskou licenci RYA (Royal Yachting Association). Původně jsem si teda říkal, že se vše potřebné naučíme postupně praxí, ale Alenka byla zodpovědnější a dotlačila mě do té certifikace, takže jsme se někdy na podzim 2015 rozhodli, že se na přihlásím na RYA, abych si zkusil jachting v přilivových vodách a náročnějších podmínkách.

Možností, jak se příhlásit na RYA kurz přímo z Čech existuje několik. Už z předchozího brouzdání internetem jsem věděl, že u nás existuje několik škol a společností, které kurz buď zprostředkují v Británii nebo mají přímo vlastní školitele. Já jsem měl jasno v tom, že chci na praktickou část odjet do Británie, abych si vyzkoušel jachting v tamních přílivových vodách a podmínkách a taky si procvičil jachtařskou terminologii v angličtině. Trochu sem zase zagooglil a našel jsem stránky Lucky Schürerové alias Sachmet: RyaTraining.cz, která dohazuje Čechy do školy skoteského trainigového centra ScotSail . Vzpomněl jsem si, že to jméno znám z jejího předchozího vyprávění o jachtařských začátcích a dobrodružstvích na webu SachmetSail. Ozval jsem se, slovo dalo slovo a už jsme domlouvali termín mého kurzu. Na podzim mi to přišlo ještě moc brzo, v zimě moc zima a nebezpečí, že bude extrémně nepříznivé počasí (což prý i během jednoho únorového kurzu bylo). Čekal jsem tedy na vyhlášení jarních termínů a když byly oznámeny, tak jsem se hned přihlásil na první dubnový týden. Zároveň sem se přihlásil i na RYA zkoušku z VHF, kde má licence na rozdíl od té české z ČTÚ doživotní platnost bez nutnosti prodlužování. Z únorového kurzu vypadl jeden člověk, tak mi Lucka ještě na poslední chvíli nabízela tento termín za velice výhodnou cenu, ale já už sem počítal s dubnem a nenechal sem se zviklat. Uvažoval jsem i o kurzu údržby lodních motorů, ale prý to jsou jenom takové základy a nakonec se stejně nepřihlásil minimální počet zájemců a kurz v dubnovém termínu ani neproběhl.

Kurz měl probíhat od neděle do pátku, tak sem si pořídil letenky od pátku do neděle, abych měl trochu času navíc mimo loď. Nejvýhodnější z hlediska cena/doba letu vyšly letenky od KLM přes Amsterdam, ale až po zaplacení jsem si všimnul, že v ceně je jenom palubní zavazadlo, tak sem musel ještě za cca 50Eur přikoupit extra bagáž.

Během dlouhých zimních večerů jsem si studoval navigaci, vedení lodi, počasí a další teorii z příruček RYA. Dál jsem si udělal online kurz a zkoušku z teorie na VHF radio a vytisknul certifikát, aby mě pak připustili k praktické zkoušce. Přes Facebook jsem byl v kontaktu s Lucií a ta mi přislíbila vyzvednutí na letišti a ubytování na první noc v Glasgow, čímž mi dost pomohla a ušetřila peníze za hotel. Ja sem si v sobotu udělal nákup v Duncan Yacht Chandlers a pořídil si za dobrou cenu Gill OS2 komplet oblečení a k tomu holinky a dlouhý podkolenky. V neděli mě vyzvednul Danny – český instruktor – a svezl mě do Largsu, což je městečko na západ od Glasgow a tamní marina je domovskou marinou trainingového centra ScotSail.

Původně bylo v plánu, že celá posádka bude složená z Čechů, což mi trochu vyhovovalo, že by bylo jednodušší pojmenovávat věci v angličtině, ale dorozumívat se, dávat rozkazy a případně řešit nejasnosti česky. Nakonec se ale dost Čechů nepřihlásilo, takže jsme byli dva + tři Skoti a jelo se komplet v angličtině. V neděli odpoledne jsme se ubytovali na lodi a udělali si seznamovací briefing. V posádce kromě mě byli:

  • Danny – Čech, instruktor
  • Filip – Čech, 20letý kluk, co studuje v Glasgow, kamarád instruktora a bývalý závodník na malých plachetnicích, aspirant na Coastal Skippera
  • Michael – Skot, důchodce s mnohaletými zkušenostmi jako skipper, který už jednou obeplul svět jako posádka katamaránu, aspirant na Yachtmaster offshore
  • Theresa+Darren – Skotský manželský pár kolem 40, aspiranti na Competent Crew

rya5Ubytoval sem se v kajutě s Filipem. Pak jsme se sešli v salonu se zbytkem posádky a všichni se představili, Danny promluvil o plánu na týden. Je pravidlem, že každý z aspirantů na jakýkoliv level skippera je jeden den v týdnu kapitán dne a má celý den na starosti loď, posádku, plán plavby a všechno co patří k běžným povinnostem kapitána na jakékoliv standardní plavbě. Protože jsem skromný a od přírody mám vlastnost se trochu podceňovat, tak sem se původně hlásil na level Day Skipper, ale tak nějak před kurzem mi to vrtalo hlavou a Lucie mi řekla, ať se s Dannym domluvím a případně bych si mohl udělat rovnou Coastal level. Papírově bych na to nárok měl, jen sem se bál, že na to nemám dostatek zkušeností a jistoty. Danny mi teda řekl, že pojedeme podle osnovy Coastal a na konci týdne se uvidí. Rozdíl je v hlavně v tom, že Day Skipper se v kurzu učí, jak být kapitán a jak se co dělá. U Coastala se předpokládá samostatnost, protože by skipper už všechny základy měl znát a instruktor ho jen tak vede a případně doplňuje.

Po seznamovací diskusi odjel Danny na nákup zásob a pak jsme šli společně na večeři do restauračky v marině a po večeři jsme si ještě celkem dlouho v lodi povídali o kurzu a házeli všelijaký jachtařský a cestovatelský historky. (Teda hlavně Danny).

1. den

rya4Skipper dne je první den instruktor Danny, abysme se zvládli všichni seznámit s lodí a jejím vybavením, viděli jak by měl přibližně takový den probíhat a abysme si natrénovali základní manévry a sehráli se jako posádka. Danny ráno promluvil o lodi a pak udělal první passage briefing. Plán byl vyrazit z Largsu a dojet do Rothesay harbour. Počasí skotské jarní, 15 stupňů, přeháňky, vítr o síle 4-5. Navlékli jsme se do jachtařských oblečků, nasadili vesty a šli jsme připravit loď na vyplutí.

Danny nám ukázal postup odplouvání od mola. Vymotorovali jsme z mariny a Danny si nás začal oťukávat otázkama z teorie (přednosti v plavbě, barvy a zvukové signály bójí, denní a noční znaky plavidel). Pak přišel povel vytáhnout plachty, vypnout motor a konečně přišel sailing a tréning základních manévrů, kdy jsme se střídali u kormidla a u lan a koordinovali posádku při obratech a trimování plachet. Tam sem narazil na kámen úrazu, protože i když jsou manévry celkem jednoduché, tak angličtina jim dala nový rozměr. I když sem se základní slovíčka naučil, tak sem v tom měl ze začátku pěknej hokej, protože přemýšlet nad časováním manévru, soustředit se na loď a na správné pořadí úkonů a do toho přemýšlet pod lehkým tlakem, jak se co řekne a rozkazovat v angličtině mi dalo trochu zabrat a připadal sem si, jako bych byl na lodi poprvé.

Ready about, helm to lee, lee how

ready for gybe, gibing, gybe how

A k tomu pojmenování plachet, výtahů a otěží, různých pozic lodi na vítr (points of sail), ostřit, odpadat, atd.

I věci jako levobok a pravobok, příď a záď, kde sem měl původně jasno se mi začaly míchat. Říkal jsem si bye bye Coastal skipper, ale během dne si to nějak sedlo a odpoledne už sme to dávali celkem automaticky. Doporučuju nastudovat předem, ale asi je stejně potřeba si to zažít v praxi.

Pak přišel na řadu nácvik muže přes palubu (MOB). To jsme během týdne trénovali snad 50x při každé příležitosti. Oběť představoval kyblík s navázaným fendrem. Poprvé nám postup ukázal Danny a potom už jsme se točili u kormidla a každý si několikrát zkusil vést loď a posádku v této situaci. Manévr jsme skoro vždy trénovali na plachty s tím, že se spuštěným motorem by to pak bylo o řád jednodušší. Určit člověka, kdo bude sledovat MOB, ostrý obrat proti větru, (startování motoru), volání MayDay, proplutí kolem MOB, vyhození záchranných pomůcek, sbalení kosatky, další obrat, sledovat vítr a blížit se tak, aby loď byla mezi větrem a MOB, vyslat člověka s háčkem na příď, povolovat hlavní plachtu a zpomalovat a cca 15m před MOB vypustit plachtu úplně a doplouvat až k němu, zachytit háčkem, přetáhnout na záď……a znova a znova k dokonalosti.

K večeru jsme se přiblížili k Rothesay harbour, zavolali vysílačkou o povolení k vjezdu do přístavu. Přístav je krytý ze všech stran a ve vstupu je padací most, který nám museli zvednout. Museli jsme počkat na odpluti trajektu a pak nás vpustili. Při přistávání nám zase Danny ukázal a popsal několik možností přistání, které volit v závislosti na prostoru v marině a na počasí. Přivázat loď, zabalit plachty a zalézt pěkně do tepla a sucha. Uvařili jsme večeři a po večeři Danny zhodnotil den a určil kapitánem dne na druhý den Michaela. Ten si teda vzal mapy a almanach a šel si připravovat passage plán na svůj den. Zbytek posádky dostal různé domácí úkoly v podobě přípravy prezentace na určité téma. My jsme ještě chvíli klábosili a pak zalezli do kajut spát. Teda kromě Michaela, který na svém plánu makal dlouho do noci.

Pokračování příště…