GGR22: Čelo závodu má za sebou téměř celý Jižní oceán

GGR2022, Simon Curwen, Clara

Od průjezdu poslední branou v Kapském městě a od dramatické záchrany Tapia Lehtinena, jehož loď se potopila, uplynuly tři týdny. Za tu dobu překonali první závodníci téměř celý Jižní oceán a blíží se k Austrálii. Na první místě je Simon Curven (Velká Británie), který již dosáhl poledníku mysu Leeuwin, nicméně do Hobartu v Tasmánii mu zbývá ještě nějakých 1500 námořních mil – ta Austrálie je opravdu veliký kus země.

Tapio a a jeho zachránkyně Kirsten foceni z lodi, která vyzvedla Tapia na palubu.

Simon Curven 5.12. překročil východní konec no-go zóny a zamířil více k jihu, kde chce najít silnější a pravidelnější vítr, aby si udržel současný odstup 750nm od Kirsten, která 10.12. dosáhla taktéž konce no-go zóny. Strategie se zřejmě vyplácí, protože Simon zaznamenal jeden z nejlepších sedmidenních průměrů – 1143 námořních mil, což dává průměrnou rychlost 6,8 uzlů! To to je jízda! V pravidelných vysíláních Simon hlásí, že na palubě je všechno v pořádku, jen má problémy s odírajícími se výtahy plachet.

Na druhém míste je s odstupem Kirsten Neuschafer (JAR) následovaná Tonym Abhilashem (Indie). Za nimi pak s odstupem Michael Guggenberger (Rakousko) a Jeremy Bagshaw (JAR). Závodníci plují  těsně podél vyznačené no-go zóny, s tím, že Kirsten ji jednou téměř překročila.

Kirsten Neuschäfer (39) / South Africa / Cape George 36  – ” MINNEHAHA” Picture Credit: Kirsten Neuschäfer /GGR2022

Pro představu, jak velký je vlastně Jižní oceán – vzdálenost z Kapského města v Africe do Hobartu v Tasmánii je skoro 5400 námořních mil, tedy skoro 10.000 kilometrů! Je to opravdu kus cesty.

Flotila celého závodu je roztažena na 5.000 nm a pro nezanedbatelnou část peletonu je reálné nebezpečí, že nestihnou otvřenou bránu v Hobartu – ta se zavírá 31.ledna. Letošní dvouměsíční posunutí startu se zatím ukazuje jako dobré rozhodnutí – bouře v jižním oceánu nejsou tak silné, ovšem jaké počasí bude závodníky čekat u Mysu Horn, je velká otázka.

Arnaud Gaist (FRA), nacházející se stále ještě v Atlantiku, oznámil odstoupení závodu. Zužovaly ho nárusty na trupu a počasí, které velmi komplikovalo plavbu ke Kapskému městu. Arnaud se momentálně nachází někde u ostrova Svaté Heleny a oznámil rozhodnutí vrátit se do Karibiku a až dá sebe i loď do pořádku, vypluje do Les Sables d’Olonne.