Flotila závodníků GGR překročila rovník a nachází se u Jižní Ameriky. Po bezvětří panujícím okolo Kanárských a Kapverdských ostrovů fouká nyní ale až moc. Zmatené moře komplikuje plavbu velkými vlnami zdvihanými pasátovým větrem.
Simon Curwen (Velká Británie) si drží svůj náskok před zbytkem flotily, a to i přes to, že má přetržený výtah geny. Bohužel, stav moře zatím neumžňuje vylézt na stěžeň a závadu opravit. Mužem týdne je stal Abhilash Tomy (IND), který trvale podával nejlepší výkony po celý týden, včetně několika nejlepších 24hodinových vzdáleností, a dosáhl absolutního 7denního rekordu flotily, když na Simona najel 210 mil!
Celá závodní flotila se nachází poměrně daleko na západě Jižního Atlantiku, protože silné pasátové proudění brání závodníkům k obratu směrem k ostrovi Trindade a dál ke Kapskému městu. Nestabilní počasí nedovoluje použít staletí používaný postup plavby od rovníku přímo po větru k jihu do Kapského města. Pokud by závodníci provedli obrat na východ nevhodně, riskují, že je oceán zamkne ve řvoucích čtyřicítkách a nikdo nedokáže odhadnout, k čemu by to vedlo.
Elliot Smith (USA), který v první fázi etapy podával se svou lodí skvělý výkon, se začal v pořadí propadat. Ve svém satelitním pravidelném vysílání dal průchod své frustraci a také si postěžoval na problémy s kompasem. Hlavní kompas na lodi nefunguje správně a oba náhradní kompasy, které vzal Elliot s sebou, se poškodily nejspíš při nakládání. Elliotovi zbývá pro příštích sedm měsiců pouze ruční kompas.
Zde se můžete podívat na video sestříhané z materiálu předaných Elliotem na první filmové bráně u Lanzarotte.
Zatímco čelo flotily je hluboko v jižním Atlantiku, poslední lodě překračují rovník. Je mezi nimi i Guy Waites (UK), který se s plachtami na motýla statečně kolébá vpřed a překročení rovníku oslavil, dle svého tweetu ve vysílacím okně, francozským šampaňským. Startovní pole uzavírá Ian Herbert-Jones (UK) na Puffin, který má problémy se spírami v hlavní plachtě, a Arnaud Gaist (FRA).
Kvůli nestabilnímu počasí a zcela netradičnímu chování trade winds budou závodníci stát před klíčovým rozhodnutím, které určitě rozhodně o pořadí závodu u Jižní Afriky. Provést obrat na východ a plout kursem kolem ostrova Trindade? Nebo držet směr podél Jižní Ameriky a k obratu zavelet až hluboko pod zmíněným ostrovem se spolehnutím se na západní příznivý vítr?