Jachtařští „ekoteroristi“: Férová doprava zboží mezi Evropou a Amerikou

V létě jsme zde dělali přehled společností a firem, které už mají dost ekologicky náročné lodní dopravě zboží naftovými kontejnerovými nákladními loděmi. Jedna z nich, Timbercoast, měla v té době problémy a musela zastavit své skladové zásoby, aby měla na další činnost. Zajímalo nás, jestli se tedy nakonec vše podařilo a jejich plachetnice Avontuur stále plachtí.

Na začátek dobrá zpráva – Timbercoast se podařilo udržet loď Avontuur doslova „nad vodou“ a jsou stále činní. V září tohoto roku se proti západnímu větru probíjeli Anglickým kanálem (trasa lodi vypadá jako když kočka honí klubko vlny, nezapomeňme, že tento typ lodí není moc ochotný na stoupání proti větru), aby v Leixões v Portugalsku s dvoutýdenním zpožděním nabrali náklad oblečení z organické a udržitelně produkované bavlny. Následně jejich trasa směřovala do Rotterdamu, kde se loď připravuje na plavbu na Tenerife na Kanárských ostrovech.

Trasa Anglickým kanálem.
Pozdrav z Rotterdamu.

Na Tenerife byla jen krátká zastávka, na konci října se Avontuur vydala na plavbu přes Atlantik do Karibiku a Kolumbie, kde nabrala hlavně rum, čokoládu a kafe (mimo jiné) a někdy touto dobou je právě na cestě zpět směrem Azory a následně Francie. Vánoce a Nový rok bude tedy posádka slavit někde uprostřed Atlantiku. Společnost rozhodně nezahalí, protože hned od začátku února 2022 je vypsaná další trasa do Ameriky a zpět, Z francouzského Bordeaux zase přes Kanáry, Karibik, tentokrát se zastávkami v Mexiku a zpět přes Atlantik do Hamburgu v Německu.

Trasa na rok 2021
Pozdravy z Karibiku. Foto: Cornelius Bockermann

Plachetnice Avontuur je 43,5m dlouhý škuner, který svoji historii začal v roce 1920 v Nizozemí, kde byl postaven jistým Ottem Smitem. Až do roku 2005 sloužila Avontuur jako nákladní plachetnice provozovaná ke konci dánským kapitánem Paulem Wahlenem, který s ní převážel náklad mezi Evropou a Amerikou. Byla oceňovaná jako jedna z posledních opravdových nákladních plachetnic sloužících svému účelu. Jako většina těchto plachetnic skončila následně jako turistická plachetnice vozící zákazníky po dánském pobřeží, až se v roce 2014 dostala do rukou společnosti Timbercoast. Jak jste si jistě všimli, tak minulý rok slavila Avontuur svých 100 let. Při té příležitosti nechal Timbercoast vyrobit speciální edici rumu z Madeiry, která následně strávila na palubě lodi více jak 34 000 NM, což je nejvíc, co kdy rum na moři naplul. 🙂

Speciální edice rumu k výročí 100 let výroby lodi.

No a nejlepší na tom je, že Timbercoast nabírá na všechny trasy nebo jejich části platící posádku jako výpomoc. Každý z nás se tedy může stát součástí poslání, že každá doprava něco stojí, vidět skutečné důsledky náročného dovozu zboží, které jsme zvyklí si běžně kupovat v supermarketech a nepřemýšlíme jak, za kolik a za jakou cenu se to k nám dostalo. Není to ale běžná dovolená, na palubě i v přístavech budete pracovat, mít své povinnosti a zodpovědnost. I tak je to dle mého názoru naprosto jedinečná příležitost přeplout Atlantik na naprosto úžasném škuneru a ještě tak pomoci k udržitelné ekologické dopravě zboží po světě. Bohužel, dle stránek Timbercoast zbývá na příští rok už jen jedno poslední volné místo na palubě. 🙂

posádka za plavby. Foto: Christoph Bogner
Trasa na rok 2022.

Nedávno spustila Timbercoast i svůj vlastní e-shop, kde se můžete podívat na veškeré dovezené zboží.

Zdroj: https://timbercoast.com/en/