Za krásnou jachtařskou dovolenou vůbec nemusíte hned draze na moře, platit velkou loď a zkušeného kapitána. V České republice máme hned několik nádherných jachtařských revírů, kde zažijete plnohodnotnou dovolenou na lodi.
Pokud jste si právě dodělali kapitánský průkaz VMP, nebo sice ještě průkaz nemáte, ale na plachetnici jste párkrát byli a chtěli byste si to zkusit sami, určitě doporučuju naše přehradní nádrže – Slapy, Orlík a Lipno. Slapy jsou nejmenší (ale zase nejblíže Praze), Na Orlíku už v pohodě strávíte 3 dny krásného plachtění a Lipno, to je takové české moře. Stabilní vítr, hodně prostoru, možnosti kotvení v marinách i na kotvě… Kvalitní půjčovny plachetnic a dobrý výběr najdete hlavně na Orlíku i na Lipně, Slapy jsou na půjčovny slabší.
Říkáte si, že to by vlastně šlo, zkusit si kapitánovat na přehradě? Mám pro vás pár bodů, jak se připravit na jednání s půjčovnou plachetnic, abyste se vyhnuli co nejvíce začátečnickým chybám a vše proběhlo v klidu. Počítám, že základní práci s plachtami a ovládání plachetnice už znáte, rozhodně nedoporučuji si bez aspoň základního výcviku a zkušenosti půjčovat loď, přeci jenom i malá plachetnice má ve větru sílu a dokáže být nebezpečná.
- Jednání s půjčovnou
Protože zájem o plachtění v ČR je dost velký, velmi doporučuju si termín domluvit hodně předem a rezervovat loď brzo. Tím brzo myslím, že když v únoru budete vědět, že v červnu chcete na víkend někam jet, je akorát čas začít hledat půjčovnu a loď a udělat rezervaci. Samozřejmě volné termíny a lodě byste asi našli i později, ale už třeba nebude takový výběr, budete muset najít jinou půjčovnu, nebo svůj termín posouvat. Záleží tedy, jak moc jste vy a posádka časově flexibilní. Není výjimkou, že na začátku března už nenajdete volnou vhodnou loď na víkendy v době prázdnin.
Když máte daný termín, najděte si webovky půjčoven v dané oblasti, vyberte vhodně velkou loď a rezervujte. Většina půjčoven má přímo na stránkách nějaký rezervační systém, kde vidíte, které lodě jsou kdy obsazeny. Počítejte s tím, že rezervace vždy platí až po zaplacení zálohy, většinou 40-50% finální ceny, takže to budete platit hned. Doplatek se platí většinou pár týdnů před termínem.
Kvalitní půjčovna by s vámi měla podepsat nějakou formu smlouvy nebo potvrzení rezervace. Ne vždy se to ale stává, záleží na velikosti půjčovny a úrovni jednání (pozor, to že vám do mailu nepřijde zrovna krásná kompletní smlouva a podmínky neznamená, že jednání s pronajímatelem nebude v pořádku nebo že lodě nebudou v pořádku), rozhodně ale trvejte na tom, že vám pronajímatel aspoň emailem potvrdí rezervaci. Párkrát se mi stalo, že jsem takhle dohodla termín, celou posádku, rezervovala loď a nepočkala na potvrzení a pak jsme museli hledat jiný termín.
- Příprava před plavbou
Pokud VMP ještě nemáte a půjčujete si malou plachetnici, je nutné si předem nastudovat aspoň základní pravidla plavebního provozu. Nemusíte se hned šprtat celá skripta, ale potřebujete určitě znát přednosti v plavbě (vy vs. motorák/jiné plachetnice/přívozy/parníky/šlapadla a pod) a základní plavební znaky (bójky na vodě, plavební dráha, znaky na břehu). Přestože nepotřebujete průkaz, jste stále účastníkem plavebního provozu. Kapitánům s průkazem si to doporučuji zopakovat, ono toho není zrovna málo a lehce se to zapomíná. 😉
Nezapomeňte dle instrukcí půjčovny doplatit doplatek za loď a zjistěte si, co všechno je a není v ceně. Klasicky se k ceně na místě v hotovosti platí nějaká vratná kauce (při předání lodi na začátku), na konci pak například projetá nafta, parkovné v areálu nebo poplatky za úklid. Takže hotovost s sebou!
Určitě je dobré si předem zjistit, kde a jak se dá poblíž půjčovny parkovat a případně jaké tam je zázemí (sprchy, toalety), abyste věděli, na co se připravit. Také si určitě zjistěte, jestli má loď nádrž na vodu a jak velkou. I když se do nádrží čerpá většinou pitná voda, nádrže nemusejí být právě nové a nečistí se moc často. My si vodu na pití bereme vždy balenou a z nádrží vaříme jídla, čaje a kafe a myjeme nádobí.
Bude vás zajímat také lednice – jestli je elektrická (tudíž chladí, když je loď napojena na břehovou přípojku nebo když jede motor), nebo je to jen chladící box a potřebuje přidat led. Tak i tak počítejte, že moc chladu v ní není a masová jídla si naplánujte na první dny. Co se týče jídla, tak mě osobně pokaždé překvapí, kolik toho i malá posádka sní a vypije. 😀 Určitě nepodceňte balenou vodu na pití, zvlášť v létě, a velmi doporučuji různé svačinky mezi jídly – jablka, sušenky, banány, oplatky,… Najezená posádka je spokojená posádka!
A poslední důležitá věc – vodní mapa oblasti. Přestože znám Orlík i Lipno téměř nazpaměť, vždy si beru mapu kvůli hloubkám, písečným lavicím pod vodou, skalám, pařezům a podobně. Buď si ji najděte předem, nebo se zeptejte přímo půjčovny, jestli náhodou nemají kopie jako vybavení lodi (lepší půjčovny mít budou).
- Přebírka lodi
Řekněme, že jste všechno včas doplatili, zorganizovali, nakoupili a úspěšně přijeli na místo. První co udělejte je, že zavoláte pronajímatele nebo majitele, že už jste tam. On se s vámi sejde někde poblíž mola a společně půjdete převzít loď. Mě se osvědčilo nechat v tu chvíli posádku někde čekat nebo vykládat auta, protože potřebuji jako kapitán loď vidět čistou, bez naházených věcí a mít přístup ke všem úložným prostorům. Takže mám zásadu, že před přebírkou nesmí nikdo z posádky na loď. Někde to vyžaduje i půjčovna, někde ne.
Existují celé dlouhé seznamy toho, co by s vámi měl majitel při předání projít a zkontrolovat. Realita je ovšem taková, že předávající má ten večer ještě na starost další lodě a nebude se s vámi moc chtít zdržovat (i když to nemyslí zle, nějak to stihnout musí). Když vás uvidí poprvé, určitě bude pečlivější, protože jste rizikovější zákazník, pokud se budete do půjčovny opakovaně vracet a nebudete dělat na lodích žádnou škodu, bude předání rychlejší a rychlejší. Rozhodně přestože je těžké ho zpomalit, určitě se ptejte na cokoliv, co vám není úplně na 100% jasné. 100% píšu pro to, že pokud nejste vyloženě zkušený jachtař a kapitán, nemusí vás v kritickou chvíli napadnout důležitá věc, která pomůže situaci nebo věc zachránit. Takže říkat si například: „Tomu refování tady úplně nerozumím, ale to vymyslíme za plavby…“ není úplně chytré, protože na to vymýšlení možná nebudete mít čas nebo v dobré víře omylem uvolníte jiné kritické lano.
Rozhodně majitel by s vámi měl projít celou loď, ukázat vám, kde je uložená povinná výbava (najděte si předem, co by loď téhle velikosti měla mít v povinné výbavě), na co slouží jaká lana, případně jak jsou označena, kde jsou náhradní lana, spočítat, kolik je fenderů (když ztratíte, platíte) a hlavně jak se zapojuje elektřina, kde je odpojovač baterií a jak se startuje motor. U motoru by vám měl také ukázat, že po zařazení rychlosti jak dopředu tak dozadu se šroub točí a loď se pohybuje. Také si vždy nechávám ukazovat, jak funguje vařič (plynový – kde jsou ventily a kde je bomba, lihový – jak se zapaluje), jak funguje lodní záchod (ať už chemický či pumpovací – ten obzvlášť) a kde najdu záchranné vesty.
Není toho vůbec málo a předání může trvat klidně hodinu až dvě, dle obsáhlosti. Na konci majiteli předáte kauci. Nezapomeňte si poznamenat jeho telefonní číslo a ujistit se, že mu v případě potřeby a otázek můžete i o víkendu volat. Většina majitelů a pronajímatelů za to bude ráda, protože s tím počítají a mnohem radši vám předem zodpoví otázku přes telefon, než pak řešit opravy lodi.
Potom, co proběhne předání, doporučuji ještě jednu věc, a to hlavně, když majitele a půjčovnu neznáte. Projděte si sami ještě jednou loď, zkuste pootvírat lukny, jestli fungují, koukněte, co je kde poškozené a odřené a vše si případně nafoťte. Podívejte se z mola na boky lodi a poškození či škrábance na trupu, to jsou totiž nejdražší opravy, a pokud se něco najde, pravděpodobně se s vámi bude půjčovna dohadovat o zaplacení. Zase vše nafoťte. Pokud jste to neudělali už při předání s majitelem, nestyďte se vytáhnout obě plachty za pomoci třeba jednoho člena posádky a zkontrolovat, že nikde nejsou natržené. Koukněte z mola i na kormidelní list pod vodou, jestli je vidět, a zkuste otočit kormidelním kolem (pokud loď má), abyste zjistili, jestli to nemá nějakou velkou vůli a jestli se kormidlo točí správně.
Také si zapamatujte místo, kde u mola loď stojí, protože se pravděpodobně budete vracet na to samé. Koukněte, jakými lany, za co a jak je loď vyvázaná, protože přesně tak, jak vám ji majitel předá, ji bude chtít uvázat po návratu zpátky.
Vše si pište (existují krásné tématické poznámkové bloky), protože vám zaručuji, že za 2 dny nebudete vědět nic. No a následně může přijít posádka, ubytovat se a naložit na loď všechno jídlo. Jak vidíte, od příjezdu po začátek nakládání lodi to může být klidně více jak 2 hodiny. Z toho důvodu já vždy přebírám loď už večer před vyplutím, většina půjčoven to poskytuje bez příplatku, aby se vše v klidu stihlo a posádka si stihla na novou loď zvyknout.
- Na plavbě
Pokud se na plavbě vyskytne jakýkoliv problém či nejasnost, určitě se nebojte volat majitele. Není žádná ostuda přiznat, že s kapitánováním ještě začínáte a že se radši chcete poradit. Jak jsem psala výše, pro majitele je to lepší než pak řešit opravy lodí. Nedáváte tím najevo žádnou slabost, naopak na vodě je ukázkou charakteru přiznat, že něco neznáme nebo si nejsme jisti, ale víme, jak a kde to zjistit a vyřešit. Moje kapitánské začátečnické chyby radši ani nechtějte znát. 😀
Doporučuji si zabalit s sebou i nějaké praktické knihy k jachtingu, trimování plachet, počasí a pravidla plavebního provozu. Za a to může zabavit posádku, kdyby třeba moc nefoukalo, za b to slouží jako první pomoc kapitána.
Vždy platí, že je potřeba být na loď a její vybavení maximálně opatrní. Chráníte tím sebe před zbytečným placením poškozených věcí a zároveň si tím zajišťujete přívětivost majitele při dalším pronájmu nebo jednání. Výhoda je oboustranná – vy budete mít osvědčenou půjčovnu a lodě a majitel osvědčeného kapitána, který mu lodě nerozbíjí.
Pokud se už stane a něco se rozbije, je lepší to neschovávat. Pokud jsou to malé věci jako rozbitý talíř, majitel to pravděpodobně vůbec nebude řešit a bude rád, že jste mu to řekli a on ví, že má jeden talíř nahradit. Pokud to budou větší věci, je lepší zase prokázat slušnost, upřímně přiznat chybu a domluvit se na řešení. Když majitel uvidí, že máte snahu, nebude vám k nutné ceně přidávat třeba cenu práce. Narazila jsem i na půjčovny, kde je majitel schopný kriticky zhodnotit, jak moc to byla vaše chyba a podle toho se domluvit. Takže i třeba poškození plachet bylo komentováno slovy „Nojo, já o tom rohu věděl, to byla otázka času, kdy se to trhne.“ A neplatili jsme nic. No a kdyby měl při vrácení lodě tendence vám účtovat každý škrábanec, tak od toho máte všechny ty fotky z předání lodi na začátku, ne? A příště vyberete jinou půjčovnu.
- Vrácení lodi
Vše proběhlo v pořádku, užili jste si krásný prodloužený slunečný víkend na plachetnici, nic se vám nerozbilo, vše fungovalo, a připlouváte vrátit loď zpět do mariny. Pozor, kvůli úklidu a předání lodí chce většina půjčoven, abyste se vraceli už dost brzy odpoledne, například aby ve 4 hodiny už byla loď vyklizená.
Úspěšně přistanete na daném místě na mole a loď vyvážete tak jak byla, a nastává čas velkých zmatků a přesouvání. Je potřeba, aby se všechny osobní věci sbalily, vyklidilo jídlo a zbytky a vše co nejrychleji zmizelo z lodi do aut. Zjistěte si, jestli majitel požaduje vrácení lodi kompletně uklizené nebo si úklid platíte v ceně a stačí v ní nenechat bordel. Kompletně uklidit loď, což znamená vyluxovat polstrování, postele, umýt koupelnu a toaletu, sporák, komplet kuchyňku, utřít všechny povrchy, setřít podlahu a umýt palubu, zabere při dobře koordinované práci více lidí minimálně hodinu a je třeba s tím počítat, abych včas předávala loď. Pokud má půjčovna úklid zajištěný, tak po sobě vždy samozřejmě vše vyklidíme a vyneseme všechny odpadky a pokud jsme někde třeba moc nadrobili, setřeme to. Prostě aby si o nás nemysleli, že jsme prasátka, ale zase nebudeme vytírat a luxovat.
Následně je třeba zase najít majitele, že loď je připravena k předání. Majitel ji celou projde, vše zkontroluje, a pokud je vše v pořádku, předá vám zpět celou kauci, vypočte vám doplatky za naftu a podobně a rozloučí se. Máte hotovo a úspěšně jste odkapitánovali plavbu, gratuluji!
Protože balení a uklízení je vždy velký shon (ať se snažím, jak se snažím, vždy jsou to nervy, nejde to holt jinak), vyplatilo se nám si pak s posádkou sednout do nějaké blízké hospůdky na pivo a jídlo, uklidnit se, zhodnotit plavbu a v klidu se rozloučit. Je to taková pěkná tečka za tím naším příběhem.