Jistič kotevního vrátku, malý filuta

Jistiš kotevního vrátku schovaný za panelem vlevo.

Možná jste to zažili. Jdete odkotvit, stisknete ovládač kotevního vrátku, vrátek sebou cukne a ztichne. A netočí se. A nezvedá kotvu. Plánované ranní vyplutí je vepsí, hlavou se vám míhá ta práce, až budete 40 metrů řetězu dostávat ručně do lodi, chystáte se vynadat charterovce, co vám to půjčili za šunt… Ale zadržte. Nemusí to být hned rozbitý vrátek. Může být vypadlý jistič.

Jistič kotevního vrátku je takový filuta. Pořád se někde schovává. Je to s ním trochu  jako ve filmu Kurvahošigutentag. Možná jste ho neviděli, ale existuje. Je na každé lodi s elektrickým kotevním vrátkem.

Elektrický kotevní vrátek, kterým jsou lodě dnes standardně vybaveny, je pěkný žrout elektrické energie. Ty vrátky mají příkon 1000 W (pro cca 40-45 stopou loď), což na 12V sítí dává proud 80 A (přesně 83,33). A to je tedy na dvanácti voltový obvod sakra slušný proud, který musí být schopna baterie dodat. (Proto vždycky mějte při používání kotevního vrátku nahozený motor, jehož alternátor dodává do baterie elektrickou energii. Pokud budete tahat kotvu bez puštěného motoru, baterii velmi rychle vybijete a dost pravděpodobně i zničíte – ty akumulátory nemají rady vybíjení úplně do dna.)

Spínání kotevního vrátku zajišťuje relé, respektive stykač. Pokud nejste elektrotechnik, nemusí vás rozdíl mezi relé a stykačem zajímat, z hlediska uživatele to funguje stejně. Jen ten stykač umí malým proudem ovládat spínání okruhu s velkým proudem, což je přesně to, co při spouštění kotevního vrátku děláme. Výše zmíněný proud kolem 80 A v drátech je samozřejmě nutné nějak jistit a proto má elektrický okruh kotevního vrátku vlastní jistič.

A tady to začíná být pro jachtaře zajímavé. Vzhledem k tomu, že jde o opravdu velké proudy, nebývá jistič kotevního vrátku umístěn na řídícím panelu u kapitánova stolku (nevešel by se tam), ale někde v útrobách lodi. Na řídícím panelu je jen spínač ovladače, samotný jistič je umístěn tam, kam se vešel. Pokud při odkotvování překročí proud vrátku hodnoty pro jeho jistič, jistič prostě vypadne a vy čelíte situaci popsané v úvodu článečku. Kotevní vrátek se netočí. V takovém případě první po čem půjdete je jeho jistič.

Pokud jste si jistič kotevního vrátku nenechali od předávajícho technika při vyplutí ukázat, musíte mu teď zavolat a nebo najít jistič sami. Jistič kotevního vrátku může být kdekoliv, ale vždycky je to v blízkosti elektřiny. Velmi často bývá za přístrojovým panelem, což je třeba případ naší lodě Gaiy. Také bývá pod navigačním stolkem na některé ze stěn prostoru. Můžete ho taky najít přímo u baterií, které bývají v některé z kajut, nebo v salonu pod sedačkou. A tak podobně. Ten jistič není úplně malý a protože není zas tolik zařízení na běžné lodi, které potřebují jistit takhle velký proud, většinou ho poznáte. Podobné jističe jsou snad již jen na břehové přípojce (shore power) a pokud máte elektrické vinšny, v těch umí být také slušný proud.

Jistič je vlevo na svislé stěně v prostoru za přístrojovým panelem. Přístrojový panel je sklopený na stolečku. Fotka ukazuje, jak jsme měnili přístrojový panel za nový. No nechtěl bych to dělat moc často.
Tady je, potvora. Je vidět po odklopení přístrojového panelu nad navigačním stolkem.

Takže ho najdete, nahodíte a kotevní vrátek se znovu rozběhne a svět bude zase zalitý jasným slunce… ehm, pokud ale jistič zase vypadne a vrátek se zastaví, možná se kotva na dně zaklínila a vy budete řešit další problém. Zaseklá kotva.  A to je zase jiný příběh. Ale tak už to v životě kapitána prostě chodí.

Tak přeju dobrý vítr!