La Grace: Bouře ve Španělsku

Odpolední procházka

27.3.2016 neděle

Celý den prohlídky lodi – už nám z toho trochu hrabe. Noví kadeti se učí ovládat naše lanoví.
Odpoledne se jdu s Romčou, Panákem a Markem podívat na vojenskou základnu – Sete signal station, odkud se hlídají lodě na moři. Nejvíce nás zaujal dalekohled s dohledem 40NM.

Večer k nám na loď přišla dudácká kapela ze Skotska a tak bylo opět veselo až dlouho do noci.

28.3.2016 pondělí

Tento den začal už 1 minutu po půlnoci – výpraskem. Pomlázku jsem si upletl z dvanáctipramenného biče tak, že na něm vznikly další čtyři pomlázky. Já ocenil vzhled, Romča a další holky funkčnost!

Dopoledne jsme byli na Daru Mládeže trochu potrénovat na stěžních. Překvapilo mě, kolik z našich nových kadetů vylezlo tak strašně vysoko. Jen pro představu, hlavní stěžeň Daru má 49m a i když je nepustili až tam, pohled z košové platformy převyšoval okolní osmipatrové domy.

K obědu jsme zašli na uzenou rybu. To byla taková mňamka, že jsem si přidal. V 16hod. vyplouváme na moře a chaoticky se honíme s ostatními. Abychom si udělali radost, nechal jsem nainstalovat na palubu vodní dělo s úmyslem stříkat na kolemjedoucí lodě. To však selhalo a málem jsme to schytali od barkentiny Marité. V 18hod. nám nad hlavou proletěly stíhačky francouzského námořnictva a na nebi vytvořili ohromnou trikoloru. Tím byl festival oficiálně ukončen a my nabrali kurz na Španělsko. Za zmínku už stojí jen stádo delfínů vyskakující vysoko z vody.

Francozská trikolora

29.3.2016 úterý

Celou noc jsme pluli po úplně klidné hladině připomínající zrcadlo nasvětlované jen bioluminiscencí.

Celou noc jsem za sebou vláčel návnadu, ale nezabrala ani šupina – že mě to nepřekvapuje. U snídaně házíme kotvu v porto Roses – jsme ve Španělsku.
Dopoledne prohlídka města a odpoledne plujeme dál do jedné krásné zátoky.

30.3.2016 středa

Před 3. hodinou ranní jsme hodili kotvu v Palamosu uprostřed přístavního bazénu. Dopoledne jsme strávili tankování lodi. La Grace sežrala během hodiny 2,5tisíce litrů. Nafta je tu ale o trochu levnější než ve Franci a Itálii a tak to vyrovnalo případný rozdíl v množství spotřebované nafty, která se nedá odhadnout na litry. Poté jsme přejeli k molu a zaplatili si stání na jednu noc. Je třeba se trochu vyspat a hlavně si prohlédnout město. Palamos je známý svou flotilou úspěšných rybářských lodí a tak se tu dají koupit čerstvé dobroty z moře na každém kroku.

31.3.2016 čtvrtek

V 5 hodin je budíček. Předpověď počasí nevypadá zle a tak pod plným předním stěžněm plachet vyplouváme směr Malorka. Cestou za sebou táhneme návnadu na našem novém prutu, který si koupil kamarád Monty na blešáku v Sete. Náhle se rozezněl zvonek, že něco zabralo. Taháme jako o život. Když jsme dostali rybu až k lodi, ukázalo se, že je to ohromný tuňák, který nám dá ještě zabrat. Spouštíme člun a v něm tři chlapy s hákem a podběrákem, jiné řešení jak dostat 140cm dlouhého a cca 60kg těžkého macka na 3metry vysokou palubu mě nenapadá. Je to boj i ohromná radost. Tahle potvora je největším úlovkem, který se kdy z La Grace podařilo chytit.

Opět zvedáme plachty a rovnáme loď do kurzu směr Malorka. S posledním signálem přichází meteorologické varování. Předpověď se radikálně změnila a loď míří do centra tlakové níže. Tlak padá, vítr sílí a otáčí se proti nám. V duchu si říkám, že doufám, že ten tuňák nebyl Neptunův oblíbený. Předpověď je 35kn z jedné strany, pak bezvětří a pak 35kn z druhé strany. Máme se na co těšit!

V kuchyni to příjemně voní. Posádka si to zaslouží – úklid celé lodi od krve od krve dal všem zabrat.

Pak přišla bouře. Zpočátku to nebylo až tak strašný. Bez vln se loď chovala statečně a síla větru byla v mezích očekávání.

1.4.2016 pátek

Ve 3 hodiny ráno mě budí Panák. Vítr zeslábl a motoruje. Vlny s La Grace pod plachtami bezmocně kolíbou. Skoro stojí a tak chce motorovat. Vylézám s kóje a zhrozím se. Na obzoru i v této temné noci noci je obrovský černý mrak.  „Rychle plachty dolů!“

Uvědomil jsem si, že jsme právě v samém středu tlakové níže! Servali jsme, co se dalo, ale to už vítr udeřil z druhé strany. Jen pod košovou stěhovkou loď stěhovkou loď vyrazila vpřed. Vítr přišel víc zepředu, než jsme s Markem čekali. Pomáháme si motorem. To už ale začínají jít velké vlny z druhé strany. Jejich hřebeny do sebe divoce narážení. Loď se kýve a kormidelník jen stěží hledá kurz. Jsme v půlce a zbývá nám 60NM. Je jasné, že tohle bude boj na dalších aspoň 10hod.

Lije jako z konve. Všichni na službě jsou promočení a zmrzlí.

Když jsme se konečně dostali k severnímu pobřeží Malorky, vlny už dosahují 4metrů. Jejich příboj se divoce tříští o ohromné skály kolem Formentoru. Zbývá poslední část naší cesty. Proplout úžinou mezi Malorkou a Dragoneirou. Na stěžni je už jen přední plachta a loď rozbouřené v úžině spíše připomíná Vikingský drakar, než fregatu jejího veličenstva. Vítr dosahuje síly kolem blízko 40kn. Náhle se moře zklidnilo, a my zmizeli za vysokými štíty okolních hor. Jsme tady. Máme radost a všichni se tváříme, že to bylo v pohodě. Myslím, že ale většině přišla fajn noc v klidné zátoce bez vln a větru.

Tu noc nás opouští 7lidí.

2.4.2016 sobota

Probouzíme se o hodinu později, protože čekáme, až Ivoškovi otevřou pekárnu. Pak si děláme vyhlídkovou jízdu lodí podél břehu Malorky. Jsou tady nádherné skály a krásně svítí sluníčko. Konečně jaro. Odpoledne se vydávám s Romčou na procházku po Palmě. Nikdy tu nebyla a tak ji ukazuju katedrálu a staré město. Je to tu moc krásný a její nadšení mě baví.

Odpolední procházka

Večer přijíždí nový kapitán a další posádka. Samozřejmě do noci oslavujeme.

3.4.2016 neděle

Spát se jde kolem 2. hodiny ranní ale už 3:50hod. zvoní budík. Jde se na letiště. Během dopoledne se pak letadlem s Michalem, Panákem, Vaškem a Romčou dostáváme do Krakova a odtud vám teď píšu.