La Grace: Europa-Africa Challenge 2

Posádka La Grace.

6.11.2014
Celá posádka naší lodi absolvovala výlet do Casablanky, velkého turistického města cca 80km na jih od Rabatu. Důvodem, proč právě sem, byla návštěva druhé největší mešity na světě, kterou nechal postavit Hasan II. To je ale hodně velkolepé dílo! Když u ní člověk stojí, připadá si mnohem menší než úplně maličký! Dále jsme se podívali k paláci Mohameda V. a již tradičně prošli úzkými uličkami městské mediny. Zážitků bylo opravdu hodně. Už samotná atmosféra arabského tržiště připadá evropanům neskutečná. Výlet jsme absolvovali dvěma pohodlnými mikrobusy za 15 EUR/os a trvalo to celý den. Zítra nás ale čeká hlavně práce na lodi.

Druhá největší mešina na světě v Casablance.
Druhá největší mešina na světě v Casablance.
Mešita v Casablance.
Mešita v Casablance.
Mešita v Casablance.
Mešita v Casablance.
Casablanca.
Casablanca.
Arabské tržiště.
Arabské tržiště.
Olivárna na tržišti.
Olivárna na tržišti.

8.11.2014
Dnes proběhlo slavnostní předávání cen závodu Afrika-Europa Challenge. La Grace připlula do cíle druhá celkově a první ve své kategorii (náladu nám nezkazil ani ten fakt, že ze Tall ship je tu jen jedna loď a to ta naše) a následovala společná večeře na marocké ambasádě.

Slavnostní předávání cen závodu Europa- Africa Challenge.
Slavnostní předávání cen závodu Europa- Africa Challenge.
Marocká ambasáda.
Marocká ambasáda.
Společná večeře na ambasádě.
Společná večeře na ambasádě.

9.11.2014
Dnes byl den blbec. Všechno začalo cedulkou na kapitanátu, že je zákaz vyplouvání. Důvodem je špatná meteorologická situace na Atlantiku. Piloti nás ve 3hodiny v noci odmítli vyvést z řeky na volně moře. Já jim to nevěřil a tak jsem vzal v noci gumák a projel celou plavební trasu a všechno bylo v pohodě. Bylo mi jasné, že se jim nechtělo vstávat a tak jsem celé dopoledne strávil tím, že jsem nadával kde komu a koho jsem potkal. Policii, celníkům, kapitanátu, pilotům a bylo mi to houby platné. Ve 3hodiny odpoledne jsem sice zorganizoval odplutí ale ve vjezdu se ukázalo, že bouře skutečně do Rabatu dorazila. Ve vjezdu na řeku byli 4 metry vysoké vlny se zalamujícími se hřebeny. Ted už to opravdu nejde odjet. Blbé je, že situace na Atlantiku se má horšit a my se pomalu ale jistě dostáváme do časového presu. Odplutí teď už by ale byl hazard a tak jsme se museli smířit se situací a čekáme, co bude dál. Jak dlouho, to nikdo neví…..

Dobrou příhodou ale bylo setkání s českým konzulem v Maroku. Jak říkal:“Jedu si to takhle po dálnici a najednou koutkem oka zahlédnu českou vlajku nad řekou. Okamžitě jsem na prvním sjezdu otočil auto a jel se podívat, jestli mě neklame zrak!“

Přestože byl oficiálně pozván na včerejší recepci, zapomněli mu to ale vyřídit! Ach jo – fakt škoda pro všechny. Bylo to milé setkání s ním i celou jeho rodinou. Ted už máme přímý kontakt, tak se snad naše vztahy s diplomatickými službami zlepší . Mimochodem, naše ambasáda má obytnou část domů do zahrady a to způsobuje, že ta tmavá část domů do ulice vypadá opuštěná!

Držte nám palce. Další část závodu budeme muset jet hodně rychle ne kvůli vítězství, ale kvůli letadlům domů.

11.11.2014
Dnes mám povolení odplout (pilot to považuje za dobré ve vjezdu do řeky), ale na Atlantiku je bouře jako blázen a to se mi vůbec nelíbí.

Řeším dilema: Zůstat v bezpečí přístavu a riskovat, že další povolení přijde kdoví kdy, nebo riskovat loď i lidi tam venku na oceánu, bez možnosti se schovat blíže než 45NM odsud proti větru.

Ach jo, to je blázinec…

Po chvíli se ale dilema vyřešilo:

Policie a celníci na základě rozhodnutí pilota dnes vydali posádce pasy s výstupními razítky a zkontrolovali loď na vyplutí ze země. Já je sice již dopoledne upozorňoval na to, že dnes není dobrá meteorologická situace na oceánu. V době velké vody se ale pilot vrátil z vjezdu a dostal (podle mě dnes oprávněný) strach a náhle zakázal lodi odplout. Poprvé co s ním souhlasím. Když ale nastala situace, že nás přišli úředníci odbavit zpět do Maroka, stalo se něco s čím nepočítali. Já jsem zavřel všechny lidí na lodi, zarazil vycházky a odmítl vydat naše pasy. To se tu určitě ještě nikdy nestalo. Pro úředníky, je to ohromný problém. La Grace zůstala papírově ale fyzicky v jejich vodách bez možnosti to direktivně řešit. Z mé strany to bylo jen zoufalé řešení jak donutit úředníky zkrátit formality na minimum, či lépe už nedělat žádné. O pomoc jsem požádal ambasádu C, aby nám pomohli vyřešit tuto situaci podle práva a ke spokojenosti všech. Tak se také ihned stalo a přítomnost pana ambasadora udržela jednání v mezích slušnosti. Osobně jsem čekal hodně vyhrocenou situaci.

Teď skončila všechna jednání a věřím, že úspěšně. Odjezd teď už bude záležet jen na mém rozhodnutí odplout v kteroukoliv dobu. Pokud pilot nebude souhlasit, nezakáže mi to, ale já mu podepíšu, že odplouvám na své riziko. Dále jsem v rámci našich dalších dobrých vztahů s touto zemí slíbil, že to oznámím všem na koho se v čase, který mi bude zbývat, dobouchám, to je fér. Takže prosím nepanikařte, nevolejte bulváru, všichni na palubě jsou v pořádku (věžním je jen já a všichni na palubě souhlasili) a tím také tato ututlaná mimořádka skončí. Ted už bojujeme jen se špatným počasím a to umíme lépe, než boj s úředníky! Nejsem hazardér, takže popluji až uznám riziko za přijatelné, jen nechci, aby mi v tom někdo bránil a o tom je celý tenhle dnešní incident.

12.11.2014
Zpráva z paluby lodě: La Grace pod rouškou noci s ranní velkou vodou bezpečně opustila Rabat. Nikdo nám nepomohl, ale na druhou stranu se ani nikomu nepodařilo nás zadržet.

13.11.2014
Jindy krásná a příjemná cesta Atlantikem z Gibraltaru na Kanárské ostrovy letos stojí za vytel. Loď zde běžné uhání s pasátním větrem v zádech a plnými příčnými plachtami, ale letos se střídají jen dny úplně bez větru s jihozápadními bouřemi. Počasí je rozhozené nad celým Atlantikem. Standardní azorskou tlakovou výši, která tu tvoří teplé a suché klima, nabourává v neskutečně krátkých intervalech jedna níže za druhou.

Po 1,5 dne plavby na motor podél břehu Marocca a 160NM od Rabatu jsem teď po dohodě s Markem Turbou, naším meteorologem, změnil směr do přístavu Safi. Cílem je ustoupit 40uzlovému jihozápadnímu větru blížícímu se do naší oblasti. Vítr by nás měl zasáhnout kolem půlnoci. Cílem je si v Sofi trochu odpočinout, dobrat naftu, prohlédnout si ho a zítra vyplout dál. Loď se pravděpodobně ale nedostane do místa plánovaného střídání včas a tak nás čeká nouzově vystřídat na ostrově Lanzarote či Gran Canaria a lidi mezi lodí a letištěm na Tenerife v obou směrech přemístit trajekem. No, teď máme každopádně den na to si prohlídnout jižní část Maroka a zítra zase vzhůru na oceán – zbývá 300NM (což zabere 2-3dny plavby). Cestou chceme stavit v národním parku nad ostrovem Graciosa, kde se v tuto dobu hojně vyskytují velcí kytovci. Už se všichni moc těšíme.

Posádka La Grace.
Posádka La Grace.