La Grace: Itálie

La Grace

11.2.2016 čtvrtek

Ještě před snídaní odplouváme z Přístavu v Mesině. Fouká silně, ale příznivě. Na odpoledne hlásí 35kn a stočení větru. Proto držíme nejdříve kurz podíl Sicílie a potom na ostrov Panarea. Bouře přišla na čas. 10Nm před Panarea musíme ustoupit z kurzu. Jen pod spodní řadou podélných plachet a přední plachtou se pod velkým náklonem prodíráme ohromnými vlnami. Přichází hustý déšť. Dohlednost se snižuje na desítky metrů. Náš cíl je sopka Stromboli.

Přesto že nejde o žádný malý kopeček, ze vzdálenosti 1NM ještě není vidět ani silueta. Moře je tu ale naštěstí hluboké a tak se nebojím blíž. Přítomnost hory poznáváme až podle menších vln a stočení vetru. Po příjezdu na ostrov způsobujeme velké pozdvižení. V portu se vystřídaly snad všechny „kotrmelína“ (Italská nákladní tříkolka) z okolí. Prý je bouře a tak dnes trajekty nejezdí. Využíváme toho a kotvíme bokem u mola sloužícím na jejich rampy. Není to nic moc, ale alespoň jsme u břehu.

Mnoho lidí si fotí loď a někteří i na naší palubě. Od jednoho z domorodců dostáváme 10litrů místního červeného vína. V 19:30hod. odplouváme. Ze severní strany ostrova pozorujeme krásu tohoto vulkánů. Aby nám udělal radost, vylez z mraků, ovšem aby nás naštval, tak zrovna nebouchá. Pozorujeme ho dlouho. Je krásná, hvězdnatá noc. Vlny se postupně zmenšují a vítr otáčí. Taháme plachty.

12.2.2016 pátek

Plujeme celý den. Fouká 20kn SE vítr a loď s hlavní a košovou plachtou uhání směr ostrov Capry. Tam je proslulá modrá jeskyně a nádherné vysoké skály. Na prohlídku ale už čas není. Otáčím příď La Grace na Neapol. Těsně před setměním přistáváme bokem v komerčním přístavu Torre Annunciata. Přístav je to ale na nic a i rybáři ho na dnešní noc opouštějí. Ani na pobřežní stráži se mi nepodaří najít dobré místo. Tak po setmění přeplouváme do mariny Stabia. Je jasné, že nás bude střídání stát 220EUR, ale co se dá dělat. Blíží se špatné počasí.

13.2.2016 sobota

Stojíme v marině Stabia. Dopoledne je krásně a tak jsou všichni kadeti na prohlídce Pompejí. To je opravdu vyjímečné místo co stojí za vidění. Stálá posádka je na lodi a montuje schody. Odpoledne se uklízí a na večer někteří z nás vyrazili na pizzu. Tahle dobrota je původem z Neapole a ta je místní pizza jistě tou nejlepší na světě. Za 5EUR jsem se přejedl k prasknutí. Večer odjíždí první lodi na letadlo. Ne každému to letí v dobrou dobu a navíc jsme cca 25km od letiště takže doprava není až tak snadná – zvláště v noci. Je to náhoda, nebo zvláštní logika co ale Martinovi vyšla. Kdo jezdí v noci – popeláři. A tak je zastavuje a ptá se. Jeden z nich je Chorvat. A opět: Slovan všude bratra má…

Smáli jsme se mu, že nemá jisté, jestli nepojede v zadu v tom popelářském voze. Jenže on v pohodě odjel v pohodě a v pořádku.

14.2.2016 neděle

Celé dopoledne nám odjížděli lidi. Loučení to nebylo snadné – byla to fajn parta. Počasí bylo super, černý mrak na horizontu nevěstil nic dobrého. Strach jsem neměl. Nová a moderní marina Stabia a místo pro megajachty vypadalo bezpečně. Náhle zadul silný poryv větru plně z boku. Loď se posunula. Myslel jsem si, že máme volná lana a tak jsme vše dotáhli. Další poryv o síle 35kn nás ale opět posunul. Je jasné, že vlečeme mooring. Rychle pryč. Jenže kam. Řešením je volné moře. Silně leje s něčím jako kroupy, fičí vítr a jsou velké vlny celé odpoledne. Vytahujeme všechny stěhovky a vyplouváme na ostrov Ischia. Tam házím kotvu hned pod Aragonským hradem. Ischia je krásna, ale všichni jdem spát. Jsme unaveni. Bylo to náročné.

15.2.2016 pondělí

Celý den jsme si nádherně plachtili pod plným prádlem mezi Ischii a Ponzou. Nádhera…

16.2.2016 úterý

Kotvíme v zátoce před hlavním městem na Ponze. Lidi běhají po ostrově. Jsou tady staré Římské lázně, hezké město a zajímavá příroda. Asi nejzajímavější jsou mnoha barevné skály a lidská obydlí vybudovaná ve skalách. Odpoledne se začali zvedat na této straně vítr, proto přeplouváme na druhou stranu ostrova. Tam je moc hezká zátočka. Lidi se mi na loď dostali autobusem.

Na noc, ve 22hod. zvedáme kotvu a vyrážíme na cestu dál.

17.2.2016 středa

Ač to po vypluti vypadalo slibně, tak až do rána nakonec skoro nefoukalo. Po svítání ale vítr sílí až 20kn. Jede to báječně. Jen pokud se nedrží dobře kurz, tak to houpe. Loď postupně zrychlila až na 7,5kn. Usek dlouhý 125NM jsme zmákli na 22hod. Právě jsme hodili kotvu u Porto Ercole z jižní strany poloostrova Argentario.