Píše kapitán lodi La Grace, Pepa Dvorský:
Cca v 17hod opouštíme Agadir. Po 20NM ale padá strašná mlha. Sedím u radaru a konroluju rybářské lodě kolem a odstup od pobřeží. Fouká protivítr 15kn. Plujeme rychlostí 4,5kn na sever.
4.3.2015 středa
V noci je zima. Člověk na to větru dost prochladne. Aby nám vydrželi kadeti, tak střídáme po 2hodinach u kormidla a na příďové hlídce. Stálá posádka má standardní 4hodinové služby. My se ale můžem jít schovat k přístrojům dole, takže to jde. V 6hod. se náhle ozvala ohromná rána. Poplach, všichni na palubu – utrhl se člun ze zadního závěsu! Vyletěli jsme nalehko z postele. Je mi jasné, že katastrofa je na obzoru. Motor je pod vodou a kolem proleru od La Grace se motá spousty lan. Narychlo spouštíme přední stranu člunu na moře, aby se motor dostal z vody. Ve velkých vlnách se Honza s Panákem snaží uvázat na něj vlečné lano. To se jim po chvíli podařilo. Vleču člun až do závětří „Cabo Sim“, která je od nás pouhých 6NM. Tam se schovává i několik rybářských člunů. Venku se láme ohromný příboj a hřebeny těch vln trhá 20kn vítr do protisměru – no, z chráněné zátoky je to krásný pohled. Kvůli tomu tu ale nejsme. Honza proplachuje motor sladkou vodou, dostává vodu z válce a stříká WD kam se dá. Nastartovat se ale nepodařil. Vytahujeme člun na dávity a dáváme nabít baterku. La Grace opět vyplouvá na volném moře, a přes velké vlny pokračuje směr mys severo-západně od města Safi. Dnešní počasí nemá být ještě nic moc, ale na zítra hlásí už líp. Což doufám, protože dneska je to strašný! Emotikona frown
Odpoledne Honza opravuje motor u člunu. Voda byla ve všech válcích i karborátorech. Musel ho prostříkat olejem a odsolit kde se dalo – toho motoru je fakt škoda Emotikona frown Sláva, motor chodí, ale výkon motoru není úplně na 100%, no, aspoň že tak. Pokračujeme na motor na sever. Vítr slábne a plavba je veselejší.
5.3.2015 čtvrtek
Spím. Další noc, další poplach – opět ostrý. V 0:30hod. se zastavil motor a splouváme rychlosti 0,9NM směr 190°. Rychle zvedáme plachty, ale padá nám vítr. Aby toho nebylo málo, všude kolem nás jsou rybářské boje. To by nám tak ještě chybělo se tu zamotat do sítí. V 1hod. se pokoušíme odtáhnout loď člunem mimo oblast sítí a jde to, ikdyž pomalu – max. 1kn a kurzem 100°. Ve 2:30hod. se mi podařilo dovolat na hlasovou schránku a nahlásit naši polohu Markovi Turbovi – 32°12,95N 009° 28,5W. To ho budí a píšeme si sms. Jsem rád GSM signál není úplně dobrý. Ve 3:10hod. jsme hodili kotvu. Závada je prasklý svár na přírubě co se s ní přenáší síla kroutícího momentu z hřídele na převodovku. Vypadá to, že to Honza dokáže spravit a tak se snažím pro něj získat čas. V 8hod. je loď opravena. Zvedáme kotvu a vyplouváme na další úsek naší cesty. Hřídel trochu hází, ale není to tak strašný. Po zdržování celníky 1/2 den a teď téhle opravě, kdy jsme taky prošvihli 1/2 den se naše naděje na doplutí včas rozplývají. Emotikona frown
Každý den nás trápí hustá mlha. Je tak hustá, dohlednost v ní nepřevyšuje délku naší lodě. Hlídka na přídi vidí rybářské bójky na vzdálenost ne větší než 25-30m a tak se bez ní neobejdeme. Trvalá je i služba na radaru. Díky bohu za to co mě naučil Andrzej S. na Pogorii a díky i Vláďovi Štádlerovi, který nám na La Grace radar pořídil. Jen díky němu mohu plout tak blízko pevniny a mohu srovnávat elektronické mapy se skutečností. Čím blíže jsem pevnině, tím slabší protivítr máme a to určuje rychlost našeho postupu vpřed. Podobnou logiku ale zřejmě mají i velké zaoceánské lodi, co plují ve vzdálenosti pouhých 12NM od břehu. Ještě a ty mají velká radiová echa. Horší je to s malými rybářskými čluny. Ty radar sotva zachytí! Emotikona frown Když se člověk dlouhé hodiny dívá do té „bílé“ vrstvy vzduchu kolem, začne se sám sebe ptát, jak dokáže schovat ten ohromný „černý“ kontinent! Emotikona grin
Kolem 22hod. máme na traversu přístav Jorf Lasfar u El Jadida. Jsem rád, protože i to je pro nás případný ústupový přístav, před další bouří právě zuřící mezi Gibraltarem a Rabatem. Mám jediný cíl. Dotáhnout to až do Casablanky v tomto okamžiku vzdálené 50NM.
6.3.2015 pátek
Noc byla klidná a až na pár (díky mlze) těsných míjení se s rybářskými loděmi nudná. La Grace plula rychlostí mezi 6-7kn, takže to byl i fofr. Nad ránem bylo nádherné pozorovat druhou největší mešitu na světě vystupovat z mlhy zabarvené vycházejícím sluncem. Po snídani volám „port control“ v Casablance a oni mi suše sdělili, že nás nepřijmou ani na nákup potravin. Emotikona frown Tak tedy opět startujeme motor a míříme do Mohamedia. Za 2hod. a uplutých dalších 12NM jsme před přístavem. I tady nám prostě oznámili, že nás tu nevezmou a bylo to pro ně vyřešené. Je to peklo, když se rozhodnou, že ne, tak s tím prostě nikdo nic neudělá a nezáleží na tom, jestli člověk potřebuje doplnit jídlo, nebo třeba naftu Emotikona frownDalší rozumný přístav už není a tak nám nezbývá, než pokračovat až do Gibraltaru. Díky Markovi mám aktuální počasí. Bouře v kanálu by se už měla trochu lepšit a současných 9°Bf by mělo do zítra, než se tam dostanu, hodně sklesat. Tak budu doufat. Jinak se dnes udělalo moc hezky. Sice je stále malá dohlednost, ale svítí sluníčko a je teplo – tak aspoň sušíme, co se dá. No, to že pojedem podél břehu Afriky a budem si pěkně koukat na černošky, žirafy a slony nám hold nevyšlo! Emotikona grin
Večer se rozfoukává vítr. Ihned vytahujeme vratiplachtu se stěhovkama a stahuju otáčky motoru. Loď se trochu nahne a uhání k severu. Je krásný večer. Konečně teplo, sucho a hvězdy nad hlavou.
7.3.2015 sobota
Noc byla klidná, tak klidná, že mě dokonce nevzbudili do hlídky. Konečně jsem se vyspal. Ráno jsem se probudil pouhých 30NM od ústí do Gibraltarské úžiny. Ve středomoří jsem doma, takže vstávám s pocitem, že jsem u Pardubic. Emotikona grin Vyhráno ale ještě není. Projet touhle úžinou už potrápilo mnohé mořeplavce. Podle Marka je v ní teď tryskový efekt východního větru o síle stale ještě 8°Bf. Důležité je i načasování. Proti takovému větru se plout samozřejmě nedá, ale je možné využít síly proudu. Příliv a odliv každodenně honí miliardy m3 vody jedním i druhým směrem. Zjednodušeně řečeno, pokud připluju ve správnou dobu. Vcucne mě dovnitř proud, pokud ve špatnou, vyžene mě protiproud ven na oceán a síla mého motoru nebude hrát žádnou roly. Už v dávných dobách staří Féničané na svých galérách přišli na to, že když sundají ze stěžně a hodí ji do vody, příroda bude pracovat za ně. Byl jsem tam už mnoho krát a umím si představit, co nás čeká. Dobré načasování je jediná šance, ale znamená to, že půjde silný proud proti síle větru a to zvedne velké, krátké a špičaté vlny – moře pak blázní jako voda v hrnci s horkou vodou. Rozdíl je jen to, že na námořníky cáká voda studená! Emotikona grin Takže do boje, dnes je sobota a nás tam bude čekat další parta, nemáme na vybranou…
A je vymalováno Emotikona frown Vítr 8NM od zatáčky do kanálu zesílil až na 42kn kolik je v kanále se ani neopovažuju odhadnout. Postupně jsme servali dolu všechny plachty a snažili se na motor schovat za pobřežím. Na 8metrové hloubce jsme hodili kotvu před nádhernou pláží a naštěstí drží. Musíme počkat na lepší počasí Emotikona frown Vypadá to v pohodě. Znepokojuje mě jen to velké množství vraků všude kolem! Emotikona grin
Podle chytrých knih s proudy a prognosy počasí by to možná mohlo jít dál s další malou vodou. Ta přijde v 21hod. Když ne celé, tak aspoň do půlky by to vyjít mohlo. No, to jsem zvědavý. Nová posádka musí jít bohužel dnešní noc do hotelu Emotikona frown
Ani dnes jsme se nevyhnuli pravidelnému sobotnímu úklidu. Díky moc, že nám tu zůstali lidi a nevykašlali se na to. Záchody i kuchyň už se zase blejská, a tak to má na lodi být. Úklid zabral celé odpoledne. K večeři byli řízky s bramborem a majolkou. Pak hodinka odpočinku a v 21hod.vytahujem kotvu. Držela skvěle i v tom hrozném vichru. Spěcháme, jak říkají námořníci, čas a příliv nečeká. Vyplováme, a uvidíme co nás čeká za rohem.
8.3.2015 neděle
Po půlnoci severně od Cap Espartel jsme lokalizováni Marockou válečnou lodí. Na CH16/10 – běžná kontrola.
0:34hod. zachyceno na CH16/83 volání o pomoc „MEN OVER BOARD“ z Gibraltarského kanálu, lokalita proti Evropa Point. Pokračujeme tím směrem, vzdálenost 30NM, možná pomoct za cca 6hodin! Zvýšená ostraha na přídi. Připraveny z vody vyprošťovací záchranné prostředky. Počasí – východní vítr 25kn, stav moře 3, dohlednost 10NM, jasno. Plujeme na motor, mezi pobřežím Maroka a plavební dráhou, nařízena radarová kontrola. Dále kolem obou přístavů Tanger. Načasování je skvělé, loď stále zrychluje. Z počátku měla rychlost 2,5kn, ale po 30minutách rostla apo pár hodinách už La Grace uháněla 8kn. Zálivem křižují lodě „Coast Guards“ I po 6hod. nebyla akce úspěšná a ten člověk je stále ještě ve vodě. Přežití už podle mě v téhle teplotě není moc pravděpodobné. Emotikona frown Je to dlouhá noc, ale zajímavá. Překřížit oba pruhy hustého provozu v plavební dráze už chce odvahu. Naštěstí máme spousty techniky – GPS plotter,radar, AIS… Je to zábava nezasvěceným pozorovatelům připomínající Ruskou ruletu, nebo ještě lépe, hru lodě (zásah, další potopená atd. :-D)
7:00hod.házíme kotvu před marinou La Linea u letiště Gibraltar. Cíl dosažen, mise splněna….. Emotikona grin
P.S.: Konečně léto!!!
kpt. Pepa Dvorský