La Grace: Plavba Alicante – La Coruna, část 1.

Těsně před půlnoci jsem dorazil na La Grace. Loď jsem našel podle dohod v marině Alicante. Přestože bylo už pozdě, strávil jsem následující 3 hodiny příjemným povídáním si s posádkou – novinek je hodně.

16.5.2015 sobota

Den střídání není od toho, aby se psal deník, ale proto, že se musí makat. Odpoledne naloďujeme novou posádku. V plánu je napsáno hudební plavba a množství nástrojů, které jsme dnes nakládali tomu odpovídá. Už se moc těším na další zážitky.

18.5.2015 pondělí

V noci vítr slábne a je to příjemná plavba až do cca 4hodin. Procházející bouře k Gibraltaru na nás sice nedosáhne, ale její vlny s námi mocně kývají. Vítr vanoucí z noční brýzi jde z jedné strany a vlny z druhé. Mlátí to se mnou v posteli ze strany na stranu a mezi polštáři jsem použil i naše tučňáky. Aspoň se necítím tak sám. Spát se moc nedá a tak jsme se s Jerrym rozhodli zkusit KV radio. Provizorně zamotaná anténa z drátu sice nevypadá jako, že se nám muže cokoliv podařit, ale Jerry je šikula (jeho dokonalý morzeovkový klíčovač jsem pro vás musel vyfotit :-D) a tak jsou výsledky překvapivé. Nejenom, že jsme udělali spojení s Českou republikou, ale hned další spojení bylo do Kanadského Calgary a pak hned do Australského Melbourne – pro mě neskutečný výsledek a první spojení v životě, přestože vlastním radioamatérskou licenci už 10let. Pokud byste si chtěli někdo pokecat s La Grace, tak stačí volat OK1LG/MM ráno na 14.320 a my tu pravděpodobně budem.

Kolem poledne vítr sílí. Bouře se rozšířila po velké části trychtýře mezi zdejšími kontinenty. La Grace uhání mezi 7-8kn kolem Cabo de Gata směrem k západu. Postupně sundáváme jednu plachtu za druhou a zbude jen přední plachta. Loď nezpomaluje. Za tímto mysem ale vítr slábne a výrazně se zmenšili vlny. Plavba je to ale fajn jen do 17hod. Pak vítr ustal a začali chodit vlny z opačné strany. Tak holt motor a jedem. Po západu slunce přišla tma, ale s ní začaly moře i hory kolem nás bičovat hromy a blesky. Je to nádherná, ale trochu hrůzostrašná podívaná.

19.5.2015 úterý

Noční plavba byla pohodová a na snídani jsme byli před přístavem v Malaze na driftu. Teď už ale stojíme v portu a je tu legrace. Nikdo v celém portu nemluví ani slovo anglicky, už podruhé překotvujeme a elektrika se platí předem podle spotřeby co potom uděláme. No, Kocourkov jak vyšitej…

20.5.2015 středa

Celou středu měli všichni volno a běhali po zajímavostech Malagy. Je tu krásná pevnost přímo nad přístavem, velká katedrála, muzeum Picasa, stará býčí aréna, nebo třeba dlouhá promenáda s městskou pláží. Před La Grace se hromadili lidi i celé školní skupiny – budila pozornost, jako vždy. Odpoledně se snažíme marně dostat peníze, které jsme zaplatili navíc z obsluhy přístavu, ale je nám jasné, že se nám to nepodaří. Je to banda lumpů co bere peníze na zálohy v hotovosti a prý je smí vracet pouze na účty. Díky tomu jsme přišli o 40EUR jen to fiklo….

V 16hod. vyplouváme. Nejdříve se všichni koupou z lodě. Je příjemné počasí, slabý boční vítr. Zvedáme plachty a vyrážíme směr Ceuta. Loď pluje střídavě 2-4kn. Střídáme služby celou noc. Plavba je pohodička. Po celou dobu plave kolem naší lodi velké stádo delfínů a krásně v tmavé vodě světélkují.

Nakonec toho Kocourkova jsme zjistili, že tady můžou mít 2 dny i 2 dvě hodiny. To když přijedete v 23hod. jeden den a odjíždíte v 01hod. I v tomto případě platíte za 2dny. Začínám mít pocit, že piráti jsou oni a ne my.

Večer otvíráme palubu pro návštěvy. Sešlo se to hodně Čechů, Slováků a Poláků z okolí. Hrála nám kapela „100 zvířat“ a tančily naše lodní krasavice. Naši tučňáci jen přihlíželi. V Antarktidě tančí jen, aby se „člověk“ zahřál a to tady ve slunném Španělsku postrádá smysl! 😀
Abychom si zpestřili večer, rozhodli jsme se udělat si tu takovou malou popravičku. Záminka se vždycky najde – Ivoš (cook) má právě dnes svátek. Všechny vás moc pozdravuje, zemřel důstojně – viz. foto těsně před smrtí!

coruna_121.5.2015 čtvrtek

Ráno jsme v úžině. Od 6:30hod provádíme několik spojení na KV s radioamatéry doma. Zatím se nám nepodařilo mluvit s žádnou jinou českou lodí.

Plavba do Afriky nám zabrala celý den. 75NM, slabý vítr a silné proudy, ale jsme na sebe pyšní, zvládli jsme ji úplně celou na plachty! Z vodních živočichů jsme pozorovali delfíny a měsíčníky svítivé. V Ceutě už nás čekala rezervovaná marina – jsme opět v Africe

22.5.2015 pátek

Hned od rána se připravuje velká výprava do Afriky . Na lodi máme i dva zvláštní členy posádky, plyšáky Járu a Mářu. Jára a Mářa nemůžou samozřejmě chybět. V batohu jsou už před snídaní. Situaci na hranicích účastníci expedice popisují jako chaotickou. Hned za hranicemi se nasedá do dvou taxíků a vyráží se za dobrodružstvím. Taxikář samozřejmě hned na začátku zavezl českou výpravu ke známému obchodníkovi s koberci. Výhodná koupě – jeden za 1.200 EUR. Mářa už byla rozhodnutá, že si ho koupí, ale chytrák Jára zjistil, že nelétá, tak z obchodu nebylo nic. Oba dva pak navštívili mešitu. Jejich frak sehrál roli společenského obleku a tak si nikdo nevšiml, že jim z něj kouká holá – zadek! Výprava se vrátila na loď před 16hod. a cíl myse byl splněn. Jára s Mářou byli právě nejjižněji na své cestě k severnímu pólu. Od teď už poplují jen na sever!

coruna_3Kolem 17hod. opouštíme Ceutu. Plachty taháme už ve vratech přístavu a naším cílem je cca 15NM vzdálená Gibraltarská skála. Je to snadný cíl, protože je ji vždy z daleka vidět. Plavba je to dobrá, i když ne úplně rychlá. Hraje kapela a nálada je dobrá, i když je to náš poslední den.

Po setmění se proplétáme mezi loděmi na kotvě v Gibraltarské zátoce a házíme kotvu za vlnolamem mariny Alcaidesa v La Linea. Noc na kotvě je klidná.

23.5.2015 sobota

Celý den jsme všichni v jednom kole – jako každou sobotu. Padli jsme za vlast až kolem půlnoci.

24.5.2015 neděle

Po snídani připravujeme loď na vyplutí. Na palubě je 34lidí, takže to bude maso! Ale díky tomu, že se jezdí jen fajn lidi, tak je to pohoda. V 10hod. s odlivem odplouváme. Drobně mrholí ale vše jde dobře. Fouká SE 3BF vítr a tak je plavba kanálem příjemná. V poledne proplouváme kolem majáku Tarifa a za ním se rozprostírá Atlantický oceán. Přestavujeme plachty a měníme kurz na NW směr maják Trafalgar. To je známé místo velké námořní bitvy. Na počest admirála Nelsona, který ji sice vyhrál, ale nepřežil, zde střílíme z děla. Posádka i naši tučňáci si plavbu bez vln užívají a cestou dělají spousty krásných fotek. Podél pobřeží plujeme rychlostí 6-7kn až do půlnoci.

coruna_425.5.2015 pondělí

Ve 2hodiny ráno házíme kotvu cca 1,5NM severovýchodně od města Cadiz. Hlídáme loď, ale je to pohoda. Fouká slabě a kotva v bahnitém dně výborně drží.

Ráno přeplouváme do městského přístavu a celý den mají všichni na prohlídku tohoto nádherného města.

Večerní odpluti se trochu posunulo, protože se z Cadizu nikomu nechtělo. Stejně ale nefouká. Zaplaceno ale máme jen do půlnoci, tak se nedá nic dělat.

26.5.2015 úterý

Na moři fouká slabí SE vítr. Na přední plachtu a košovku loď pluje kolem dvou uzlů. V půlce noci jsme ohromným řevem všechny vzbudili a vyhnali na palubu. Bocmani lítali v pirátským po lodi s bičem – no šok náramnej. Posádce se oznámilo, že jsme zjistili, že dva lidi mají pravě dnes narozeniny. Nechal jsem je se vykoupit alkoholem což je ušetřilo od mučení. Půlnoční svačinka s trochou alkoholu spojená s velmi specifickou atmosférou vytvořenou Arnoštovým hudebním projevem byla super.

Loď se pomalu ploužila nocí až do rána. 16NM co jsme upluli, nestáli za nic, ale lepší než stát zbytečně v zátoce a hlídat loď na kotvě. Dopoledne posádku zabavilo koupání a skákaní z lana. Pak startujeme motor a vyplouváme směr Portugalské Faro a dále pak Portimaio – na motor frčíme rychlostí pres 7kn. Bohužel je to ale 130NM. Cestou těsně míjíme vojenský prostor, na což nás upozorňuje Portugalská hlídka na gumovém člunu. Hodinu po půlnoci házíme kotvu před portem Portimao, ale posouváme čas, takže je zase pulnoc.