Dělník na čele: čelovka HL30

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Čelovka, tedy svítilna, která se nosí na čele, je pro jachtaře nepostradatelná věc. A to nejen v noci za plavby, ale i ve dne – loď je plná tmavých zákoutí a míst, kam slunce nesvítí a skipper si takových míst užije až až. Každý, kdo kdy něco opravoval na lodi v podpalubí ví, jak jsou volné ruce a dobrá čelovka důležití.
Za svou jachtařskou kariéru jsem vystřídal čelovek už pěknou řádku a mám vcelku ujasněno, jak by ideální čelovka pro jachtaře měla vypadat. Proto jsem přivítal nabídku společnosti ARIGA, že nám pro Krásu jachtingu jednu čelovku z jejich nabídky zapůjčí.

Coby nejvhodnější čelovka  pro jachtaře mi byla doporučena čelovka Fenix HL 30 XP-G2 s následujícími parametry:
Max výkon: 230 lm

Max výdrž: 160 hod

Počet režimů: 7

Světelný zdroj: Cree XP-G2

Dosvit: 51 m

Napájení: 2x AA

Vodotěsnost: výrobce garantuje voděodolnost dle standardu IPX-6, (což je dle definice ostřikování silnými proudy vody ze všech směrů)

Hmotnost: 87 g (bez baterií).

Čelovku jsem sebou vzal do Řecka na práci v loděnici, do Skotska na týdenní plavbu a na měsíční plavbu podél východního pobřeží USA, což znamenalo mimo jiné i nějaké míle na Atlantiku ve dne i v noci. Sami vidíte, že jsem měl dost času a prostoru čelovku řádně vyzkoušet.

Podle mého názoru jsou na jachtařskou čelovku kladeny více specifické nároky, než na čelovky “běžnějších sportů”. Za kritické považuji, aby měla čelovka červenou diodu nebo červený filtr a to s nezávislým ovládáním. Na nočních plavbách, kdy je důležité jak u kormidelníka, tak u posádky, mít rozvinuté noční vidění, zapnutí čelovky s bílým světlem noční vidění spolehlivě na půl hodiny zruší. A nejde jen o to, že neuvidíte romantickou noční oblohu s miliónem hvězd. Třeba jedním z faktorů tragické kolize a potopení plachetnice Ouzo (35 stop) v kanálu La Manche, bylo právě porušené noční vidění hlídky na trajektu Proud of Bilbao (nešťastnou posádku lodi Ouzo nalezli po třech dnech ve vlnách mrtvou a samotnou loď nikdy).  A kromě toho, když posvítíte bílým světlem na kormidelníka, strašlivě vám vynadá.

Ze stejného důvodu považuji za důležité nezávislé ovládání červeného světla. Sekvenční zapnutí červené diody, kdy se prostě k červenému světlu procvakáte jedním ovládacím tlačítkem není moc praktické – před tím problikáte většinou celou škálu světla bílého a než se konečně dostanete ke světlu červenému, visí vám kormidelník za krkem. Clonit takovou čelovku dlaní při přepínání režimů vypadá jako dobrý nápad, dokud to v noci na vlnách nezkusíte. Jde to, ale blbě. Potřebujete k tomu obě ruce a když loď zrovna jančí na vlnách, není o co stát.

Za další důležitou vlastnost považuji bezproblémovou polohovatelnost (to je slovo, co?; zkuste ho říct třikrát po sobě :-). Člověk prostě potřebuje svítit pod různými úhly. V tom moje dosavadní levnější čelovky většinou ztroskotávaly. Buď se polohovací mechanismus ulomil, nebo zablokoval. A nebo – to byl ten nejhorší případ – se uvolnil natolik, že se při prudším pohybu hlavou čelovka sklopila a strašně mě praštila do kořene nosu. To nebyla věru zábava, kterou bych u jachtingu vyhledával.

No, a pak by měla čelovka vydržet na baterie co nejdéle, být lehká, mít dobře ovladatelný popruh (třeba popruh u čelovky Petzl jsem se nikdy nenaučil slušně používat), neměla by ji škodit voda a měla by něco vydržet.

Takže k čemu jsem došel po denním více jak měsíčním používání čelovky Fenix HL30?

Samotná čelovka je dodávána s odděleným třetím popruhem přes hlavu a náhradním těsněním, což je dobrý bonus hned na začátku. Na první pohled jsem se obával, že bude čelovka těžká – její tělo tvoří kombinace plastu a hliníku, ale těžká není. Necelých 90g bez baterií, a ani s nimi ji na hlavě neucítíte. Naopak kombinace materiálů působí docela robustně, což slibuje, že by měla čelovka něco vydržet.

HL 30 je osazena diodou Cree XP-G2 s vynikající svítivostí, což je poznat hned, jakmile čelovku zapnete. Světlo se ovládá dvěma tlačítky na horní hraně čelovky – pravým tlačítkem ovládáte sekvenčně bílé světlo (tři režimy) a levým tlačítkem se ovládá světlo červené a SOS režim. Jde tedy o mnou preferované řešení nezávislého ovládání červeného světla. Vypíná se delším přidržením jednoho nebo druhého tlačítka a po vypnutí si pamatuje poslední režim. Podržením pravého tlačítka asi 1,2 sekundy se zapíná “burst” mód, tedy maximální svícení, které se po třech minutách automaticky přepne do méně “žravého” režimu.

Jak jsem psal výše, vyzkoušel jsem čelovku důkladně ve skotských vodách, v Řecku, na východním pobřeží USA a během celé doby nezklamala. Polohovací lože polohovalo spolehlivě a popruh na hlavě držel bez problémů. Tak v osmdesáti procentech případů jsem ji používal na nejúspornější režim, v noci pak v režimu červeném. Červená dioda svítila dostatečně, nebyl problém posvítit na vějičku na vrcholu stěžně, nebo posvítit na nastavení plachet.

Silnější režim a zejména pak “burst” mód jsem použil několikrát, hlavně při nočním zaplouvání do neznámých míst, kde na každé straně lodi bylo volno jen několik málo metrů. Pak se maximální osvícení okolí velmi hodilo.

Naštěstí jsem se nedostal do situace, kdy by se přes mou hlavu valilo moře, a tak jsem voděodolnost musel simulovat až doma po návratu z plavby. Zvolil jsem metodu prostou, párkrát jsem se se zapnutou čelovkou na hlavě vysprchoval. Svítila bez potíží dál. Také popruh překvapivě uschnul v docela rozumné době.

Ohledně vydrže baterií – těžko soudit, ale za celou zmíněnou dobu tam mám stále ještě první baterie, a to jsem si každý volný večer v kajutě s čelovkou četl. Tak uvidíme, kdy dojdou – chystám se teď zase na další plavbu a mám v plánu baterie neměnit do posledního dechu (čelovky, ne mého). Radši si ale vezmu nové baterie s sebou. Podle informací by se měl “firmware” čelovky postarat o to, aby svítilna svítila neztenčenou silou téměř až do konce. Když jsou baterie téměř vybité, výkon se automaticky sníží na nižší režim a v okamžiku, kdy nelze přepínat na vyšší stupeň svícení, nastal vhodný čas na výměnu baterií.
Shrnuto podtrženo: Za mě vynikající odolná čelovka, co dobře vypadá a dobře se nosí. Vysoko cením nezávislé ovládání červené diody, světelný výkon, dobrou výdrž na baterie a polohovací lože. Není vodotěsná a nelze se s ní tedy potápět. Silný déšť a liják vydrží bez problémů. Mírnou nevýhodou může být cena, ale na druhou stranu, v relacích věci co člověk potřebuje a kupuje na jachting se tahle cena docela dobře ztratí.

Takže – Krása jachtingu doporučuje.

Více informací o čelovce HL30 naleznete na stránce Kronium.cz

1 COMMENT