Mám moc rád film „Vítr“ a po mnoha letech závodění i turistického plachtění na mořích mě potěšila nabídka zúčastnit se America’s cupu 2016 ve Francouzském Tulon. I když nabídka nebyla závodit, ale „jen“ s naší nádhernou lodí La Grace dělat dekoraci v kolbišti.
V loňském roce jsme byli na závodě Volvo Ocean Race v Lisabonu a před mnoha lety jsem s lodí Royalist stál na startu závodu kolem ostrova White. Vždycky to stálo za to. Atmosféra je na velkých závodech vždy úžasná. La Grace má velký respekt a to mě těší. I když při těchto závodech tu jde hlavně o rychlost na dvou kevlarových trupech a pevných plachtách připomínajících spíše křídlo letadla, než plachetnici – pořád se tu najdou davy příznivců klasiky a historie. Nejdůležitější je ale, že to všechno můžeme sledovat z první ruky.
Pátek 9. 11. 2016 to všechno vypuklo. Naše loď se prosoukala mezi davy lodí za čarou a zamířila do VIP zóny pravým bokem k závodní dráze, kde házíme kotvu. Je to pecka – budeme tribuna a všechno tu bude mít jako na dlani. Jediný problém je, že nefouká. Start se neustále posouvá. Nakonec se jedna rozjížďka přeci jen odjela, ale aby pro závodníky zajistili alespoň nějaký vítr, zkrátili organizátoři dráhu na polovinu a ještě ji odtáhli na druhou stranu od nás. No, nevadí – šlo jen o trénink.
Sobota 10. 09. 2016
Je neuvěřitelné, že v tak větrné oblasti jako je Toulon dokáže být vítr jen kolem 5kn. Dnes se už ale jezdí, i když jen málokdy po jednom plováku. Tyhle neuvěřitelně rychlé lodě při 5kn větru dosahují rychlostí až 20kn. Je to opravdu neskutečný stroj. Kéž bych na vlastní oči viděl nejen jízdu na jednom plováku, ale mohl pozorovat i jak se to vznese na křídla. To jsem zatím viděl jen, když závodníci roztleskávali davy tím, že se nechali tahat na laně za rychlým motorovým člunem podél tribun a nás.
Závod samotný je super. Je mi jedno, jak na tom kdo je celkově – u nás na lodi se fandí Švédům. Taktika jejich jízdy je obdivuhodná. Ostatní tribuny logicky jásají, když kolem projede domácí Francouzská loď.
Pořadí týmů z předchozích závodů v anglickém Portsmouth:
1. LAND ROVER BAR (367 bodů) – Anglie – Skipper: Sir Ben Ainslie
2. ORACLE TEAM USA (366 bodů) – USA – Skipper: Jimmy Spithill
3. EMIRATES TEAM NEW ZEALAND (357 bodů) – Nový Zéland – Skipper: Glenn Ashby
4. SOFTBANK TEAM JAPAN (328 bodů) – Japonsko – Skipper: Dean Barker
5. ARTEMIS RACING (315 bodů) – Švédsko – Skipper: Nathan Outteridge
6. GROUPAMA TEAM FRANCE (292 bodů) – Francie – Skipper: Dean Barker
První a druhou dnešní rozjížďku suverénně ovládl švédský ARTEMIS RACING. Proplul závodním polem jako letící šíp a ostatní týmy nechal za sebou. Při třetí rozjížďce byl vítr nakloněn spíše anglickému týmu LAND ROVER BAR.
Večer jsme běhali po závodní vesničce. Vstup do ní je neskutečně chráněn a připomíná letištní odbavení. V dnešní době a zvláště ve Francii se není čemu divit. Počet arabů uvnitř objektu, ale není menší než venku. Stánky jsou podobné jarmarku. Mnoho suvenýru a pouliční zábavy jako na každém festivalu.
Neděle 11.09.2016.
Konečně fouká téměř 10kn. Podařilo se mi probojovat se s La Grace nejblíže k cílové čáře ze všech.
Dnes to konečně připomíná velký závod. Vzhledem k síle větru nehrozí žádné srážky ani převrácení, ale lodi dosahují rychlostí přes 20kn. Mimochodem z rozhovoru se jedním členem Novozélandského týmu jsem zjistil, že ten bláznivý plachetní stroj dokáže dosáhnout rychlosti až 50kn.
První rozjížďku zaslouženě vítězí s velkým náskokem ARTEMIS RACING. První místo z druhého závodu si odváží LAND ROVER BAR. GROUPAMA TEAM FRANCE získal naději při poslední rozjížďce na 3. Místo v celkovém pořadí z Toulon, ale kousek před cílem jeho naděje zhasil novozélandský EMIRATES TEAM NEW ZEALAND. Celkově třetí závod vyhrál japonský SOFTBANK TEAM JAPAN.
Po závodech ve francouzském Toulon je pořadí American’s cup následující:
1. LAND ROVER BAR (437 bodů) – Anglie
2. ORACLE TEAM USA (423 bodů) – USA
3. EMIRATES TEAM NEW ZEALAND (420 bodů) – Nový Zéland
4. SOFTBANK TEAM JAPAN (399 bodů) – Japonsko
5. ARTEMIS RACING (391 bodů) – Švédsko
6. GROUPAMA TEAM FRANCE (360 bodů) – Francie
Je večer a všechno končí. Ceny jsou rozdány a nad zátokou v Tulon září ohňostroj. Závodníci pijí na vítězství či žal a život jde dál. Velké finále bude za rok na Bermudách ale to já uvidím jen v TV. La Grace bude v tu dobu bojovat o vítězství v Tall ship Race na dalekém severu.
Pepa Dvorský, kapitán lodi La Grace