Mít správný průkaz VHF je zodpovědností kapitána! Rozhovor s Kateřinou Staňkovou

Na podzim roku 2019 vyšla v naší edici Krása jachtingu kniha Katky Staňkové VHF, Kompletní průvodce pro jachtaře. Katka se rádiové komunikaci dlouhodobě věnuje a proto jsme se jí položili několik otázek, které by mohly, nebo spíš měly, zajímat každého jachtaře.

Kateřino, který průkaz by dnes měl mít jachtař pro práci s vysílačkou?

Určitě průkaz SRC (Short Range Certificate/Omezený průkaz operátora námořní pohyblivé služby), který opravňuje k obsluze VHF radiostanice s digitálním DSC kontrolérem (pozná se podle červeného tlačítka Distress) – DSC dnes mají prakticky všechna rádia na lodích. Typ průkazu nezávisí na vzdálenosti od břehu, protože samozřejmě VHF rádio můžeš použít i uprostřed oceánu, když je někdo poblíž. Průkaz volíš podle toho, jaké komunikační vybavení máš na lodi – VHF DSC je dnes standard a kdo jede dál od břehu, má ještě EPIRB a případně satelitní telefon. Takže 99% jachtařů potřebuje průkaz SRC. Jedině pokud by měl někdo na lodi MF/HF radiostanici (s dosahem ve stovkách až tisících mil), potřebuje vyšší průkaz (LRC – Long Range Certificate, v ČR to ale nikdo neškolí). Ale dlouhovlnné MF/HF už dneska mají jenom fakt nadšenci, nebo když si třeba někdo koupí starou dobře vybavenou loď. Obsluha radiostanice MF/HF je také o hodně složitější než VHF. Ještě je dobré vědět, že SRC průkaz platí i na vnitrozemské vodní cesty!

Takže v jaké situaci je dneska jachtař, který má OFN průkaz (Omezený radiotelefonista) nebo VFN průkaz (Všeobecný radiotelefonista) již třeba deset let a na lodi má vysílačku s DSC?

Měl by si udělat kurz a zkoušku na SRC. DSC kontroléry se na lodích používají už více než dvacet let a stejně tak dlouho existují i průkazy SRC, takže to není žádná horká novinka. Jen to u nás nějak zapomněli jachtařům říct… Že po nás charterová společnost průkaz nepožaduje nebo jí stačí prakticky jakýkoliv ještě neznamená, že bychom neměli mít ten správný. To je zodpovědnost kapitána. Nejde jen o to, aby si jachtaři pořídili ten správný “papír”, měli by se hlavně naučit s moderními vysílačkami správně zacházet. DSC není jen o mačkání červeného tlačítka, má i řadu dalších funkcí, chodí nám přes něj tísňové i jiné alarmy a je nutné vědět, jak na ně správně reagovat a jak funguje celý systém GMDSS. Technika jde dopředu a nevystačíme s tím, co platilo, když jsme na moři začínali.

Můžeš prosím shrnout jaké jsou nebo nejsou alternativy?

Žádný jiný průkaz než SRC nemá pro jachtaře smysl. Omezený radiotelefonista (dříve OFN, nově se rozdělilo na OFP – Omezený průkaz radiotelefonisty námořní pohyblivé služby a OFV – Omezený průkaz radiotelefonisty vnitrozemské vodní plavby) ani Všeobecný radiotelefonista (VFN) na moderní vysílačky s DSC neplatí. V tzv. Radio Regulations, což jsou mezinárodně závazné radiokomunikační předpisy vydávané Mezinárodní telekomunikační unií (ITU), je jasně uvedeno, že k obsluze VHF radiostanice využívající frekvence a prvky systému GMDSS (kam patří mimo jiné i DSC kontrolér), je nutné mít průkaz SRC. Samozřejmě se bavíme o rekreační plavbě, na velkých obchodních lodích mají ještě jiné průkazy…

Pokud chce někdo jezdit jen a pouze na vnitrozemských vodních cestách, může si udělat průkaz Omezený průkaz radiotelefonisty vnitrozemské vodní plavby (OFV). Naopak OFP může mít smysl pro někoho, kdo třeba jezdí jenom podél pobřeží na malém motoráku a má jenom ruční vysílačku, ty jsou většinou bez DSC. Ale i na OFP už stejně lidi potřebují alespoň základní angličtinu, tomu neutečou, takže pak už má smysl dělat si rovnou SRC…. Navíc ty zkoušky na SRC ve spolupráci s ČTÚ postupně vylepšujeme tak, aby to bylo více zaměřené na to, co absolventi pak využijí v praxi.

Poznámka redakce: pokud se chcete ve zkratkách průkazů ČTÚ trochu vyznat, navštivte tuto stránku, kde jsou zkratky i s podrobnými popisy.

Co názor, že je lepší mít průkaz RYA než ten od ČTÚ?

SRC je podle mezinárodních standardů, takže požadavky na znalosti by měly být všude více méně stejné, ale národní administrativy si přesnou podobu zkoušek a kurzů určují sami. RYA zkouší vysloveně praktické věci, ČTÚ má nároky více teoretické. Vždycky je ale podmínka absolvovat před zkouškou praktický kurz. Já na všech kurzech učím lidi totéž, tedy hlavně ty praktické věci, na zkoušky na ČTÚ je pak třeba se ještě něco doučit podle jejich zkušebních textů. Nicméně ovládání radiostanice a vlastní komunikace jsou pořád stejné a jako občané ČR bychom si měli raději dělat české průkazy. Samozřejmě platí, že průkazy členských zemí EU jsou navzájem v celé EU uznávané, ale Britové z Unie právě vystoupili…

Můžeš prosím shrnout to nejdůležitější o tvých kurzech a o průkazu RYA SRC?

Průkaz není časově omezený, bez problému ho i Čechům uznávají všude. Jediné, kde s tím může být problém, je loď pod českou vlajkou nebo vnitrozemské vody v ČR, protože ČR požaduje český průkaz. Na základě SRC průkazu z jiné členské země EU je možné dostat české SRC jenom za žádost a poplatek 400 Kč, ale vzhledem k brexitu je to teď pro RYA průkazy vyloženě nejisté…

Zkouška obnáší písemný test (30 min) a ústní část – praktické volání do vysílačky. Cena za zkoušku je vždy 60 GBP, platí se online přímo na webu RYA. 

Kurz má dvě varianty:

Kurz v učebně trvá jeden celý den a stojí 2.990 Kč. Druhý den na něj navazuje zkouška. Kurz organizuje NYS Škola jachtingu v Praze nebo v Brně, vždy dva instruktoři, protože zkoušející musí být někdo jiný než vyučující. 

Online kurz v ceně 85 GBP je celý v angličtině, ale textu tam moc není a je to hodně interaktivní, se simulátorem vysílačky. Zakončený je testem. Na zkoušku se pak absolventi mohou domluvit individuálně se mnou. Jednotlivci ji mohou absolvovat u mě v Turnově. Za skupinou (aspoň 5 lidí) můžu někam dojet. Já jsem za zkoušky placená od RYA, takže žádné další poplatky lidi neplatí.

Ukázka online kurzu zde. Online kurz není vhodný pro lidi, kteří neumí dobře anglicky! Takovým rozhodně doporučuju kurz v učebně, kde je výklad v češtině, výrazně víc se toho naučí a mají menší problémy u zkoušek.

A prosím ještě podrobnosti o českém SRC…

Průkazy jsou časově omezené – první vydání je na 10 let, pak se musí každých 5 let prodlužovat (poplatek a čestné prohlášení, že člověk obsluhoval radiostanici). Zkouška na ČTÚ v jejich vypsaných termínech (viz zde) je za poplatek 600 Kč (platí se přímo ČTÚ). Každý se na zkoušku hlásí individuálně, aspoň 20 dnů předem.

Zkouška se skládá z písemného testu (otázky a správné odpovědi na webu zde) a z ústní zkoušky (překlad textů a další úkoly, osnovy a texty jsou tady). Přípravný kurz organizujeme v učebně a stojí  3.100 Kč. Trvá jeden celý den (9 hodin) nebo dvě odpoledne ve všední den (po 5 hodinách).

Po kurzu musí lidi věnovat ještě nějaký čas samostudiu – naučit se testové otázky, překlady zkušebních textů a anglickou terminologii. Kdo má problémy s angličtinou, postupně společně s Pavlem Burkertem chystáme různé varianty doučování námořní angličtiny.

Děkujeme za rozhovor a za podrobné informace. Kdyby vás kurz zajímal, Krása jachtingu bude brzy ve spolupráci s Kateřinou jeden zvlášť zajímavý kurz připravovat. Nezapomeňte se přihlásit k odběru našich novinek, aby vám tahle příležitost neunikla. 

Kniha Kateřiny Křelinové VHF, kompletní průvodce zde.


Jestli se vám naše články libí a chtěli byste nás podpořit, pošlete prosím jakoukoliv částku na účet: 4654910001 bankovní kód 2010 variabilní symbol 1122.
Moc díky!