Nejlepší plány takeláže a plachet na plavbu přes oceán

Zdroj: https://www.facebook.com/arcrally

Při plavbě přes oceán si můžete vybrat z nesčetných nastavení plachet a systémů, které vás budou pohánět. Redaktoři z magazínu Yachting Monthly mluvili se šesti účastníky ARC 2014, aby zjistili, co funguje na plavbě přes oceán nejlépe.

________________________________________________________

Teplý vítr v zádech, azurové moře se vlní pod kýlem a za vámi zůstávají nespočetné míle. Takový je alespoň sen. Přeplout oceán ale není vždy jednoduché, jak zjistily posádky závodu Atlantic Rallye Cruisers (ARC) 2014.

Ti, kteří se vydali po loxodromě na západ z Gran Canarie směrem na ostrov Svatá Lucie v Karibiku, měli plavbu náročnou, rychlou a mokrou. Jiní se plavili na jih, kde panovaly vlídnější, ale pomalejší podmínky. Zatímco některé lodě pluly za slávou, jiné za pohodlím, nebo dokonce jen proto, aby dorazily v pořádku. Všechny ale dokázaly, že každý přejezd Atlantiku je jiný a že klíčem k úspěšné plavbě je příprava.

Po výběru jachty a posádky se musí kapitán atlantické lodi rozhodnout, jaké plachty použije a jak bude loď kormidlovat. Škála možností je obrovská. Plány plachet sahají od jednoduchých hlavních plachet s genou až po exotičtější „barevné“ plachty a možnosti kormidlování sahají od ručního kormidlování až po větrné autopiloty a elektrické systémy.

Plachty a kormidlo se vzájemně ovlivňují a musí spolu vycházet, takže to nikdy nebude jednoduchá volba. Konečné rozhodnutí může být založeno na mnoha faktorech, ale teprve když se pevnina dostane za záď, jsou tyto volby skutečně prověřeny.

10 tipů od posádek v Atlantiku:

  • Naučit se s jistotou používat „barevné plachty“ (spinakr, genakr a pod. do lehkého větru) na moři se opravdu vyplatí při jízdě za slabého nebo mírného větru.
  • Lodě přímo z výroby jsou pro oceánskou plavbu obvykle nedostatečně vybaveny. Vyměňte kování za silnější.
  • Vyplujte společně s posádkou ještě před přeplavbou. Dlouhá plavba přes oceán může být opravdu náročná.
  • Vezměte si hodně vody, budete ji potřebovat. Pokud máte pochybnosti, vezměte si jí víc.
  • Vezměte si vybavení do nepříznivého počasí, protože může být chladno a mokro. Koneckonců je to severní Atlantik v prosinci.
  • Poznejte zvuky, které vaše loď vydává. Odlišný zvuk je prvním varováním, že něco není v pořádku.

    Zdroj: https://www.yachtingmonthly.com/
  • Jídlo je důležité pro morálku. Koření a bylinky mají dlouhou trvanlivost, drobné pochoutky mají zase velký význam v psychice.
  • Vyčistěte palivovou nádrž a vezměte si s sebou dostatek náhradních dílů a filtrů, protože jeden nestačí. A naučte se, jak je vyměnit.
  • Dvojitě nastrojené přední plachty umožňují více možností nastavení než jedna.
  • Satelitní komunikace je přínosem, ale počítejte s počátečními problémy.

Jaké je nejlepší sestavení plachet pro oceánskou plavbu?

„Nejlepší“ plány plachet závisí na vaší lodi a posádce, ale naše posádky se shodly na několika bodech:

  • Hlavní plachta a gena jsou více než dostačující k tomu, abyste se dostali přes Atlantik, a většina lodí je již má. Za slabého větru můžou být ale nedostatečně výkonné a stáhnout hlavní plachtu v bouři není snadné.
  • Dvojité přední plachty jsou jednoduché, poskytují dostatečnou plochu plachet a snadno se svinují. V lehčích podmínkách jim chybí tah a mohou způsobit převrácení lodi. Důležité jsou dva pně a správné nastavené úhly otěží.
  • „Barevné“ plachty zvyšují rychlost za určitých podmínek, ale k získání jistoty je třeba praxe. V polovině oceánu na velkých vlnách není vhodná doba na to, abyste je zkoušeli poprvé. Nejlepší je symetrický spinakr, ale i genakr nebo dvojitá gena s pněm jsou dobrým kompromisem. Parasailor (viz níže) je výrazně stabilnější než běžný spinakr, ale není všelékem pro všechny plavby po větru.
  • Samořídicí systémy usnadňují život, ale všechny mají slabá místa. Elektrické autopiloty jsou obvykle spolehlivé a přesné, ale v náročných podmínkách mají velký odběr elektřiny. Větrné autopiloty, jako je Monitor a Windpilot, které využívají malou větrnou ploutev pro řízení pohybu hlavního kormidla, mají tendenci při slabém větru kličkovat. Systém Hydrovane, který se řídí přímo pomocným kormidlem, byl údajně o něco přesnější. Ať už máte jakékoli nastavení, nezapomeňte ho před startem důkladně otestovat!

    Hydrovane autopilot. Zdroj: https://hydrovane.com/

Co je to parasailor a jak funguje?

Parasailor je typ symetrického spinakru. Má stejný tvar jako klasický spinakr, ale uprostřed má vodorovnou mezeru, kterou drží pohromadě šňůry. K těmto šňůrám je připevněno látkové křídlo, které se nafukuje jako padák.

Jeho výrobci tvrdí, že umí tři věci:

  • Mezera v plachtě umožňuje proudění vzduchu nad plachtou a skrz ni, což vytváří stálé proudění vzduchu a zvyšuje stabilitu plachty.
  • Křídlo drží těžiště plachty vně lodě a tlumí rychlost a sílu při nechtěném kolapsu plachty.
  • Křídlo vytváří vztlak a snižuje sílu, která tlačí příď do vody, takže loď je směrově stabilnější a méně náchylná k položení na bok.

Parasailor lze nastavit z přídě, na peň nebo pouštět volně jako draka. Není levný, stále je to spinakr a vyžaduje určitý cvik, ale výrobce tvrdí, že vrací radost a klid do plavby po větru.

Parasailor. Zdroj: https://www.parasailor.com/

ARC 2014: fakta a čísla

  • Start Las Palmas, Gran Canaria
  • Cíl Rodney Bay, Svatá Lucie
  • Lumbální vzdálenost 2700 mil
  • Nejrychlejší přejezd: loď Leopard by Finland (typu Farr 100), nový rekord 8 dní, 14 hodin, 39 minut a 51 sekund.
  • Průměrná délka plavby: 18 dní, 11 hodin
  • Nejpomalejší přejezd: Efwa (Allegro 33), 25 dnů 13 hodin, 34 minut
  • Nejkratší vzdálenost: Atalanta (Oyster 575) 2 690 mil
  • Nejdelší ujetá vzdálenost: Sanuk (Bavaria 47) 3 298 mil
  • Průměrný počet členů posádky na loď: 5 dospělých
  • Poškození: 22 lodí utrpělo poškození plachet, lanoví nebo autopilotů, většinou v důsledku síly větru a vln.
  • Odstoupení: 6 lodí odstoupilo ze zdravotních důvodů nebo z důvodu poruchy výstroje

Připraveno podle Yachting Monthly