Polka: Uzavřená Polynésie a porouchané motory

Foto: jirifejfar.com

Od středy 3.2. 2021 je Francouzská Polynésie uzavřena. Hranice uzavřela kvůli šíření koronaviru francouzská vláda, nikoliv ta místní. Znamená to, že jsou pozastaveny všechny lety a také připlutí pro jachty potřebuje speciální povolení. Zřejmě se v Papeete virus rozšířil natolik, že vláda přistoupila k tomuto nařízení.

Tady na Nuku-Hiva není žádný nakažený. Francouzská Polynésie, tedy Nuku-Hiva, Fakarava a Tahiti z východní strany a Fidji a Bora-Bora ze západní, byly po celou dobu od začátku této podivné virové situace jediné ostrovy, kde se připlouvající jachty mohly přihlásit. Vanuatu, Cookovy ostrovy, Království Tonga, Nová Kaledonie a všechny ostatní ostrovy v Pacifiku byly od začátku, a stále jsou a to už téměř rok, uzavřeny a v izolaci.

Foto: jirifejfar.com

Situace je pro jachtaře tedy horší než před rokem. Ještě, že jsme tady, protože teď se sem z Panamy nedá dostat. Nový Zéland prý zůstane uzavřen určitě do konce roku a Austrálie zřejmě taky. Teď se skutečně pokračovat svobodně v plavbě kolem světa a poznávat jeho krásy nedá. Na všech webech určených pro jachtaře a na Facebooku se doporučuje nikam neplout a čekat.

Francouzská Polynésie má velikou rozlohu se spoustou ostrovů a je možné tady plout i několik let. To ale neplatí pro nás bez motoru. Rozhodli jsme se, že zůstaneme tady a loď necháme ve vodě až v létě poletíme domů. Vyjde nás to nejlevněji. Vyrobíme si z betonu mooringovou bóji a Tony nám loď pohlídá. Ještě než odletíme domů, rozeberu motor a zkusím najít příčinu, abych si mohl přivézt díly na opravu.

Foto: jirifejfar.com

Tony, ten má taky pořádnou smůlu. Porouchal se mu motor na rybářském člunu. Sehnat díly je velký problém, natož v téhle situaci. Všechno trvá strašně dlouho a stojí nemalé peníze. Motor jsme vyndali z lodi, převezli do dílny a sundali hlavu. Už je to víc než dva týdny, co jsme pluli na ryby, praskla hadice od chlazení a protože nefunguje teploměr kvůli upadlému zrezlému drátu, motor se příšerně přehřál než jsme si toho všimli. Loď se musela zpátky odtáhnout, ale naštěstí jsme nebyli tak daleko.

Foto: jirifejfar.com

Po návratu Tony opravil hadici, nalil do chlazení vodu a nastartoval. Motor vydával divný zvuk, tak ho hned zhasnul. Po rozebrání jsme zjistili, že je voda jak ve válcích, tak i v oleji. On věří ve špatné těsnění pod hlavou, já moc ne. Oprava je v místních podmínkách neskutečně složitá. Třeba měděná podložka o průměru 22mm z výpustného šroubu na olej nejde sehnat ani v Papeete. Většinu věcí, které my můžeme koupit v prvním železářství, se tady musí objednat letecky z 1600km vzdáleného Tahiti za velké peníze. Až opravíme motor Tonymu, rozeberu ten náš. Doufám, že to bude brzy.

Více o plavbě Polky zde: jirifejfar.com