Skotská plavba 2023, 2. díl

Plavba v náklonu

Pokračování z minula, zde najdete první díl.

Loch Tarbert West-Crinan
Ranní vstávaní, až na výjimky, nedělá nikomu problém. Ve tři ráno je v těchto zeměpisných šířkách už víceméně šero a lze se dobře orientovat i bez baterky. Po nastartování motoru rozsvícení pozičních světel ale zjišťujeme, že kotevní vrátek nechce spolupracovat. Světla pohasínají … Jistě, servisní baterky. Ručně vytahujeme kotvu a vyrážíme do zatáček mezi skálami a mělčinami. Silné světlo na přídi je i přes relativně dobrou viditelnost nutností.

Na motor míříme do zátoky s nevyslovitelným jménem „Bagh Gleann Nam Muc“, kde chceme vyčkat na vhodný okamžik pro průjezd Corry Vreckanem.

Již z dálky je vidět rozvlněné moře s bílými čepicemi. Byl to proud vycházející z průlivu. Podle pilotu může přesahovat až 8,5 uzlů. Po šesté ráno přijíždíme do zátoky, kde už kotví jedna plachetnice se švýcarskou posádkou. Průjezd do zátoky komplikují silné víry a proudy. Bylo dobře že se kormidla držel zkušený kormidelník. V zátoce ale byl absolutní klid. Vysoké skály poskytovaly romantickou kulisu.

Předchozí večer, opět po dlouhém studování a výpočtech, které jsou jako vždy komplikovány přepočty časů v UCT na BST docházíme k rozhodnutí, že vyplujeme do průlivu po 8:15. Díky Neptunovi ještě nalézám informaci pro passage planing v Reeds almanachu, že nevhodnější chvíle pro průjezd je 4 hodiny po HW Oban. V tomto období nejsou průlivu proudy – je slack water.  Je milé, že jsme se moc nezmýlili – 15 min. Ale když dočtu odstavec dál, tak doba slack water je v době spring water jen 15 min. V neap je to celá hodina. My jsme byli blíže springu, a tak se informace hodila.

V osm hodin chceme nastartovat motor a zahřát ho, tak abychom mohli v 8:30 zahájit průjezd. A nic… Po krátké kormidelníkově modlitbě si startér nechá říci a my po chvilce vyrážíme očekávají vlny, proudy a víry.

Průjezd ale proběhl přesně tak jako nám popsala lady z dvojstěžníku. Nic jsme nepoznali. Jen voda někdy vypadala jako manšestr. Po projetí jedeme jižním směrem podél Jury a proudy nám vydatně pomáhají, mají sílu cca 2uzly.

V Crinanu využíváme možnost vjet do prvního bazénu v kanálu. Průjezd námořní plachetnicí zdymadlem je pěkný zážitek. Musíme si vzpomenout kanály ve Francii a Holandsku. Po průjezdu druhým zdymadlem se vyvazujeme na pobřežní hráz napojujeme se na elektrickou síť a doplňujeme vodu. Té není v lodi nějak dost. Stačilo ztratit pozornost v dohledu nad vodním režimem a někteří námořníci umývají nádobí pod proudící vodou. Grrr.

Platíme 186 liber za průjezd kanálem a získáváme kódy do sprch a na toalety.

Upluli jsme jsme 28 NM.

V podvečer míříme do zdejší kavárny na skvělou kávu. Večer pak na místní pivo a whisky od pubu v Crinan Hotelu.

Pub v Crinan Hotelu je tvořen jednou potemnělou místností, které dominuje vycpaná hlava místního skotu. Po stěnách jsou staré fotografie z dob paroplavby a několik artefaktů. Na čepu mají šest druhů piv a v barové stěně asi 25 druhů singl malt whisky. Celý večer bylo co degustovat.

Neměl bych zapomenout, že v hotelu skvěle vaří, a i do výčepu jídlo rádi donesou. Zejména místní rybí polévka byla skvělá.

Zdymadlo, respektive plavební komora
Naše loď ve zdymadle
Pub
Pub
Crinanský maják
Hotel na Crinanu

Crinan-Tarbert
Průjezd Crinan kanálem je pohodová plavba. Fyzicky trochu namáhavá, ale když si necháte od místních poradit a zavíráte a otvíráte vrata pomocí tlačení zády, zvládnou to i fyzicky slabší jedinci.

Devět mil dlouhý kanál je tvořen 15 zdymadly a vede přes něj 7 mostů. Hloubka v kanálu je 2.7 metru. Pro lodě s ponorem více než 2,2 metru na moři, je doporučena konzultace s personálem kanálu. Je potřeba mít na paměti, že ponor vaší lodě na moři se zvětší ve sladké vodě o deset centimetrů. Doba průjezdu může být  6-9 hodin, podle počtu zájemců o projetí zdymadly. Maximální povolená rychlost jsou 4 uzly.

Pocit, že jedeme někde na Berounce, nás opustil až v Ardrishaigu, kde nás obsluha vypustila do moře. Byl právě velmi nízký odliv, a tak museli pracovníci kanálu dopouštět přístavní bazén.

Podél celé cesty je možné se vyvázat na jety (dřevěná mola upevněná k břehu kanálu), kde je často možnost nabrat vodu, případně si dojít na toaletu. V kanále je také poměrně velká marína pro rezidenty.

Příjezd do Tarbertu vyžaduje pozornost, protože některé jeho pasáže jsou při odlivu poněkud těsné a blízko skal. Na vjezdu vidíme ve vodě plavat malé jachtaře. Nevím, jestli to byla součást výcviku, nebo nějaká forma trestu. Ale všichni se smáli…

Při příjezdu hledáme volné místo, ale všude, kde je volno, je cedule „RESERVED!. Naštěstí se nás jednomu jachtaři zželelo a vysvětlil nám, že to platí až od následujícího večera. Vyvazujeme se tedy  vedle něj, pohovoříme o počasí a děláme přípravy na návštěvy místních oblažovacích zařízení.

Málem bych zapomněl. Tarbert je obklopen poměrně vysokými kopci a sousedící jachtař nám sdělil, že za dvacet let, co sem jezdí, vrcholky kvůli oblačnosti neviděl. Až dnes.

Páteční večer je skotských pubech silný zážitek Je dobře, že vás obsluha  vždy donutí zaplatit předem, před konzumací.

Po večeři v indické restauraci jdeme vyhřátým městem zpět do lodi. Tarbert je jedno z nejmalebnějších míst, kde jsme byli.

Napluli jsme 22 NM.

Crinanský průvodce
Plavba kanálem
Crinanská zdymadla

Tarbert-Largs
Míchaná vajíčka, teplé bagety, sýr… kdo z vás to má,… k snídani?

Před desátou vyrážíme na cestu do Largsu. Chceme si ji zpestřit jízdou okolo ostrova BUTE. Moře je jako zrcadlo a my se na motor blížíme k vjezdu kanálu okolo ostrova Bute. Poseidon nám v tom okamžiku přeje a vysílá své větrné koně. Užíváme si pár hodin jezerního plachtění, ale přesto je závěr jen na motor.

V Largsu v marině jedeme přímo k čerpací stanici a na kanálu 80 VHF si voláme obsluhu. K mému překvapení mají servis 24/7 😊.

Doplňujeme vodu, trochu poklidíme a jdeme do místní luxusní restaurace. Tam pro nás není místo. Místní občané Largsu mají marínu a restauraci jako výletní místo. Tak voláme taxi a za 5,5 libry jedeme do města.

Na doporučení člena posádky, co již několik let žije ve Velké Britanii, jdeme do restaurace The Paddle Steamer z řetězce Wetherspoon. Byl to skvělý typ. Dobré jídlo, levné pivo (tedy na zdejší poměry) a přijatelné prostředí. Také nám to dalo možnost nahlédnout trochu jinam než do života v marinách a přístavních restauracích.

Napuli jsme 32 NM.

Zátoka Tarbert
Tarbert za odlivu
Přístav Tarbert za odlivu
Přístav Tarbert
Marina v Tarbertu

Celkem
Plavba dlouhá 245 NM byla pro některé nováčky první v přílivových vodách. Zejména plánování s ohledem na příliv a odliv a noční přeplavby kvůli proudům, byly něčím novým. To že při kotvení je nutné počítat s rozdílem hladin, a že to ovlivňuje délku vypuštěného řetězu, už vše jen rámovalo.

Měli jsme velké štěstí na počasí a vracíme se domů v obličeji více opálení než ze středomoří.

Byla to krásná plavba. Díky za ní posádko.

Doporučení a zdroje informací
Plavba v přílivových vodách vždy vyžaduje pečlivost při plánování trasy a při výběru kotvišť. Není radno to podceňovat a zejména ve špatném počasí platí pravidlo dvakrát měř, jednou řež. Mít záložní plán je pro skippera povinností. Není od věci využívat formulář pro Passage plan, který najdete v navigačním pultíku většiny lodí pod RYA dohledem.

Při domácí přípravě jsem neměl k dispozici almanachy a papírové mapy, a tak jsem hledal na síti. Aplikace Navionics je skvělá, ale proudy jejich směr a sílu tam najdete jen v omezeném rozsahu. Odkazy níže vám umožní tyto nevýhody částečně eliminovat.

https://www.visitmyharbour.com

https://welcome-anchorages.co.uk/

https://www.tide-forecast.com/locations/Dover-England/tides/latest

https://www.scottishcanals.co.uk/activities/boating/crinan-canal/plan-your-trip/

https://flamingoyachts.com/sailing-area

https://agurney.com/sailing/index.php/list-of-anchorages

https://www.scottishanchorages.co.uk/kintyrenew-page

https://krasajachtingu.cz/kitmar-ve-skotsku-studena-plavba-z-obanu-do-largsu/

https://www.youtube.com/@YachtHavenLargs

https://www.starpath.com/catalog/books/pics/chart_no_1_index.jpg

Používané mapové značky
Passage plán – vzor