Slasti a strasti Řecka: Bouře na Sporádach.

Rozsáhlý bouřkový systém zasáhl v minulém týdnu sever Řecka a přihlehlé ostrovy včetně Sporád. Pavel Říha, se svou lodí, stál vyvázaný v přístavu Skopelos na stejnojmenném ostrově. (mimochodem, zde se natáčel první díl Mamma Mia a je zde také ten proslulý kostelík). Pavel byl tak přímo na místě a mohl referovat, takříkajíc z první ruky. Zde je jeho reportáž.
Jarda F.
5.9.2023
Je to marný, je to marný, je to marný
Varování pro oblast Sporád je všude posledních 48 hodin, meteo aplikace ukazují přicházející peklo naprosto přesně, na mobily chodí varovné automatické smsky. Ráno začne malá rozcvička bouřku a 30-35 uzly a do maríny, kde se všichni už celý den připravují na nejhorší začnou vplouvat hromady lodí s vyděšenými skippery a vystresovanými posádkami. Nakonec se podaří s pomocí hromady lidí všechny někam nacpat a nějak přivázat, ale je to tak zbytečné, že se chce člověku fakt řvát.
Každopádně dnešní noc bude stát za to a Skopelos je na tohle počasí mizerná marina ať stojíte kdekoliv.
6.9.2023
Přírodu nepokoříš. Možná jste už slyšeli, že oblast Sporád a Volosu zasáhla bouře ještě větší silou než se předpokládalo. Letadla nelétají, ferry nejezdí, města pod vodou a v přístavech peklo.
Včera v noci jsem poprvé viděl zásah stěžně bleskem na vlastní oči, jiskry létaly na palubu a rozžhavený konec stěžně svítil do noci ještě minutu. Druhý zásah bohužel chytla loď hned vedle nás a následky jsou jak se dá očekávat naprosto devastující. Z lodní elektriky a elektroniky nic nefunguje.
Síla výboje se podepsala i na nás, zatím jsem zprovoznil většinu věcí, ale zdá se, že navionika to nepřežila. Zklidnění počasí zatím v nedohlednu.

Řecko bičují extrémní přívalové deště. Voda strhává auta do moře.

Naše elektronika bohužel nepřežila
7.9.2023
Třetí noc a dalších pět podobných v předpovědi. Přes den se vítr a moře lehce uklidnilo, ale jak varovala předpověď, noc bude zase perná. V průměru už na všech lodích praskla alespoň 2 vyvazovací lana a dokonce jsem viděl urvaný 8mm řetěz. Minimum na břeh je alespoň 6 lan, takže zásoby začínají pomalu docházet. Lidi si pomáhají navzájem ochránit lodě, či umožnit výstup na břeh těm méně šťastným, kteří přišli o lávky nebo je mají moc krátké.
Vlnění je tak intenzivní, že jsem dostal na chvíli mořskou nemoc a musel na břeh to rozdýchat. Bohužel výhled na dalších 5 dní je stále velmi nehezký.
Dnes se podařilo oživit motory (moderní řídící jednotky si s blesky nerozumí), takže bychom měli být pohybuschopní až to situace umožní.

Pavel Vydra, který je v bezpečí mariny Loutraki na W straně Skopelosu, mi povolil zveřejnit některé fotky z jiných míst, tak si můžete udělat představu o situaci sami.

Skiathos u charter mola
Moře už je tak rozjeté, že se vlny dostávají na vlnolam i v relativním bezvětří. Jakmile začne foukat 30kts chodí voda vysoko přes a zaplavuje nábřeží
8.9.2023
Výhoda nefungujících přístrojů je, že vás vítr nestresuje, protože nevíte kolik skutečně fouká. Člověk po určité době přepne do flegmatického módu. Kontroly lodi a vyvázání lan se stanou rutinou, prasklé a zničené věci se opravují nebo vyměňují a když mezi přeháňkami na 5 minut vyleze sluníčko je to jako svátek. Letadla létají, ferry začaly jezdit. Taky jsme to poznali hned ráno. Co nezvládla zničit bouře se úspěšně podařilo vlnám od první ferry. Soused to odnesl děsivě, bimini mu to zlomilo jako by bylo z párátek.
V komentářích minulých příspěvků padl dotaz jak zabezpečit loď na podobné počasí. Tak zkusím popsat alespoň nějaké detaily.
1/ Zvolte správné místo/ úkryt. Sebekriticky uznám, že Skopelos jsem vybral přes veškeré parametry špatně.
Ta zátoka je návětrná a jak je hluboká vlnění se dostane přes vlnolamy dovnitř a to je průser. Vítr nevadí, když je dobře zarytá kotva, dost řetězu a pevné body k vyvázání nic se neděje. Proti vlnění je obrana minimální. Vybral jsem místo co nejhlouběji v přístavu, zády k předpovídanému směru větru a stejně je to na hraně. Navíc při přechodu těch bouří máte 35kts do zádě a během minuty 25kts do nosu. Vlny ze všech stran, jak se rozbíjejí v bazénu. Každopádně Skopelos přístav na tohle počasí byla špatná volba, přístavy na závětrné straně to odnesly mnohem méně i přestože nejsou tak chráněné.
2/ Lan není nikdy dost. Protože tady nejsou klasické mooringy jak je znáte z Chorvatska nebo klasických marín, všechno závisí na tom jak se po zakotvení přivážete ke břehu. Dvě hlavní záďová lana (doplněná pružinami), záďové křížové springy (doplněné absorbéry) pro omezení pohybu do stran. Dodatečná záďová lana (pro odlehčení tahu na vazáky a jako pojistka při přetržení hlavních lan) vedená na vinšny.
Katamarány mají v podobné situaci nevýhodu šířky, kde je potřeba minimalizovat pohyb ve všech směrech pro ochránění zádě. Plachetnice zase měly hlavní problém s potkáváním stěžňů když se rozkývaly.
3/ Kotva je kritická. Jakmile by došlo k vytržení a nepovedlo by se znovu zahrábnout nebo se přitom extrémně zkrátil řetěz jediná šance na přežití je stát na motorech nebo ven z místa. Riziko je množství věcí, které bouře a příval vody spláchne do bazénu. Ucpání přívodu vody nebo namotání něčeho na šroub je velmi pravděpodobné. Současně je potřeba chránit vrátek před poškozením – snubber je ideální, zamezí trhání řetězu do vrátku a lze ho v případě nouze rychle odpojit.
4/ Náhradní lana. Až to začne bude v kritických momentech na všechno málo času. Bude do toho silně pršet, blesky budou sjíždět hned vedle vás a pokud bude noc, pravděpodobně vypadne i světlo v celém městě jako se to stalo nám a bude tma jak v pytli. Mít připravená lana na výměnu poškozených, popř navázání dalších pokud by to situace vyžadovala je lepší než je s baterkou lovit z útrob lodi.
5/ I když je kolem vás spousta lodí s ochotnými lidmi, s pomocí moc nepočítejte. V kritických momentech budou mít dost svých starostí nebo se budou bát kvůli bleskům vylézt ven z lodi.
6/ Pro majitelské lodi jedno extra: mějte bypassy na kritických komponentech.

– jeden bypass nám umožňuje nastartovat motor i když blesk vyřadil z provozu řídící jednotku – druhý bypass nám umožňuje používat kotevní vrátek i když nelze nastartovat motor nebo na to není čas.

Ukázka co dokáže záďové lano opřené o bok lodi během pár minut než dojde k jeho předření.
Elektrika a voda je během bouře samozřejmě sbalená a uklizená. O starost méně pokud se začnou věci komplikovat.
Tenhle absorbér je geniální. Objevil jsem ho loni. Umožňuje nasazení na lana bez jejich odvázání (stačí povolit tah) a sundání bez protahování celého lana.
Sousedovo bimini které nepřežilo příjezd první ferry po dvou dnech.