Stovka přes Atlantik: přípravy lodě v plném proudu

Jak jste mohli číst v minulém článku zde na Kráse jachtingu o projektu Setka Atlantic Challenge, jedná se o závod doma stavěných překližkových plachetnic přes Atlantik v trase Portugalsko – Kanárské ostrovy – Martinik. Účastník závodu si koupí plány na stavbu plachetnice od zakladatele a designéra Janusze Maderskiho a v garáži si postaví vlastní loď, na které následně pojede závod. Akce má tímto konkurovat drahým prestižním závodům a zpřístupnit možnost závodit i za levnějších podmínek.

V listopadu a prosinci tohoto roku se jede další ročník závodu a tentokrát se ho zúčastní i čech Luděk Chovanec. Startuje se už za necelý měsíc a Luděk je v plném proudu příprav své lodi. 

Během září odvezl svou loď Luděk do Polska, aby jí tam na míru vyrobili kování a zábradlí. Stovka (jak ji sám Luděk pojmenovává) dostala i finální vnější nátěry a vstupní dvířka do podpalubí, je tím pádem vodotěsná a může stát venku na dvoře. Jiná možnost, jak říká sám Luděk, ani není, protože s nainstalovaným zábradlím se do garáže už nevejde.

Od začátku října stihl Luděk dokončit patku stěžně, uchycení vantů, nainstalovat kompletní elektroinstalaci i s fotovoltaickým panelem, který je na dlouhé plavby nutný a hlavně pracovat na asi nejdůležitějším pomocníkovi na plavbě – větrném autopilotovi Alfrédovi. 

Větrný autopilot je na zaoceánských solo plavbách jedna z nejdůležitějších součástí. Elektrického autopilota kvůli malé možnosti nabíjení většinou nejde používat, větrný autopilot je mechanický a nepotřebuje energii na kormidlování. Je to tudíž jediná možnost, jak může solo jachtař sám plachtit a vykonávat na lodi i jiné činnosti, opravovat, vařit, spát a pod. Je tedy nutné ho dobře vyvážit, k čemuž si Luděk vyrobil olověnou zátěž. Na testování větrného autopilota se můžete podívat na Luďkově videu.

Všechny informace o postupu příprav a Luďkově cestě najdete na jeho blogu Stovkou přes Atlantik. Luďkovi držíme palce ať stihne před startem všechny přípravy, které potřebuje.