Život na lodi: Jak být dobrým kapitánem

A hezky si to se všemi užít


James Stevens učil stovky skipperů a posádek, od excelentích až po ty nejbídnější. V dnešním článku si představíme jeho rady pro to, jak mít a jak být tou nejlepší posádkou.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Kuchyň

James Stevens píše: Moje žena mi často připomíná, že nikdo není k jachtingu nucen. Všichni plachtíme, protože nás to baví a užíváme si to. Takže pokud chcete mít spolehlivou a nadšenou posádku, musíte se snažit o pozitivní prostředí na lodi a myslet na pocity a pohodlí své posádky.

Jednou z cest, jak pohlížet na tuto problematiku, je zamyslet se, co činí vaší posádku neštastnou. Pravděpodobně je nejdůležitější, jestli je kapitán zodpovědný a kompetentní. Nemusíte být instruktor jachtingu, abyste poznali, kdy se skipper se svou úlohou potýká – o to více, pokud si od své úzkosti pomáhá řevem na posádku.

Jeden z nejhorších příkladů této situace byla nechvalně proslulá událost v Solentu, kdy pohár trpělivosti mezi ženou, káranou od svého manžela – skippera, přetekl, ona skočila přes palubu a doplavala na břeh. Kupodivu jsou stále spolu.

Špatná posádka může být přítěží: náladovou, línou, ledabylou a demoralizující přítěží. Na cestě z jižního Irska do Falmouthu za větrné noci jedna členka mé posádky odmítla zrefovat hlavní plachtu. Dobře, řekl jsem, můžeš udělat alespoň čaj. Načež si udělala šálek čaje a zmizela v podpalubí.

Šťastné prostředí na lodi je to, kde každý dělá to, co má, a ještě něco navíc. Dobrá posádka se zajímá o to, co se na lodi děje, ptá se, pokud něco neví a dává pozor jak na sebe, tak na ostatní. Všimne si lodi, kterou skipper přehlédl, zamotaného výtahu hlavní plachty, nebo trhajícího se zadního líku kosatky, a informuje o těchto věcech kapitána.

Člověk se musí dovednosti posádky naučit. Je to obousměrná cesta, na které se musí podílet obě strany. Výsledkem je spokojená posádka, která se naučí jachting milovat a možná se časem někteří z nich stanou také kapitány. V tomto článku se zaměříme na to, co musí udělat jak kapitán, tak posádka k tomu, aby zajistili, že čas strávený na lodi bude produktivní a nezapomenutelný pro všechny.

Skippeři: Jak dostat ze své posádky to nejlepší

  1. Povzbuzujte k sebedůvěře

Posádky mají rády kapitány, kteří zůstávají klidní, mají plán po dobu cesty a nezbytné dovednosti a znalosti lodě k jeho udržení. Abyste se stali kompetentními coby kapitání, podstupte trénink. Je to mnohem rychlejší než metodou pokusu a omylu. Musíte také být trpěliví, informovaní a dostatečně nadšení, abyste dokázali instruovat začátečnickou posádku. Neříkejte například „Mohl by někdo připravit levoboční otěž geny na vinčnu?“ Místo toho řekněte „Charlie, připrav prosím otěž geny na vinčnu, budeme dělat brzo obrat.“ Pokud nebudete posádku oslovovat jmény, nikdo nic neudělá.

  1. Informujte posádku

Než vyplujete, informujte posádku o plánu cesty. Ukažte jim cestu na mapě a předpověď počasí, prodiskutujte s nimi správné oblečení, nebezpečí, na která si mají dávat pozor, hlídky, jídlo a celkově pobyt na lodi. Posádka musí mít své věci neustále uklizené. Důležité je, aby nikdo nenechával mobilní telefony, foťáky, šálky s kávou a další věci na stole v salónku, nebo ještě hůře, na navigačním stolku. Salónek, navigační stolek a kuchyň jsou místa, která musí být vždy uklizená.

Pro ty, co ještě na palubě nebyli, udělejte prohlídku lodi. To zahrnuje bezpečnostní instruktáž, fungování a obsluha lodního záchodu, nastartování a vypnutí motoru, použití plynového systému a umístění všech důležitých zásob na lodi.

  1. Plujte

Nemá cenu zůstávat v přístavu a vysvětlovat vaší posádce teorii jachtingu. To je mnohem jednoduší při samotné plavbě. První manévr se nemusí povést, ale další už budou lepší. Poučte posádku o vyvazovacích lanech a rozdělení rolí při manévru. Ukažte jim, jak správně uvázat lano na vazák, zvlášť pokud je třeba v tahu nebo bude potřeba ho rychle shodit. Instrukce podávejte jasně a zřetelně. „Bile, stáhni zádní vyvazovací lano na loď“ je daleko lepší než „Uvolnit záď.“

kapitan_2Ukažte jim, jak svinout a uložit lana. Pokud je to naučíte dobře, máte o starost míň. Pokud plujete na motoru a posádka zrovna vytahuje fendery a lana, plujte pomalu. Ujistěte se, že každý něco dělá. Uzly se můžou učit a procvičovat denně, zvláště ty nejdůležitější: lodní uzel, dračí smyčku a ambulantní uzel s pojistkou.

  1. Předejte kormidlo

Pusťte posádku ke kormidlu. Rychle se to naučí, bude je to bavit, a vy mezitím můžete zkontrolovat, zda jsou ostatní úkoly udělané správně. Kormidlování je také dobrou prevencí proti mořské nemoci.

Upozorněte posádku na „uličku smrti“ – místo, kde hlavní otěž křižuje kokpit a v případě nechtěné halzy je nebezpečná – a pak je nechte réčkovat a halzovat. Tyto činností zajístí, že budou zapojeni do dění, a vám to umožní se ujistit, že posádka používá vinčny správně. Také mějte na paměti, že pokud přepadnete přes palubu, bude to vaše posádka, kdo se vás bude muset pokusit dostat zpět.

Mezi manévry učte posádku sledovat možná navigační nebezpečí a ostatní lodě. Vytvářejte souvislosti mezi tím, co je na mapě a co je vidět okolo lodě. Čím více vědí, co se děje, tím je plavba bezpečnější.

kapitan_3
5. Udržujte posádku v nasyceném stavu

Klíčem ke šťastné posádce je dostatek jídla a horkých nápojů. Když je posádka podezřele tichá, může to být z důvodu mořské nemoci nebo prochladnutí kvůli nečinnosti. Postavte vodu na čaj. Teplý nápoj nejenže zlepší morálku, ale také pomůže proti dehydrataci.

Z toho vyplývá, že úspěšná plavba je ta, kde je posádka zásobena dostatkem nápojů, svačinek a jídla, které se dá snadno připravit na moři. Nezkušená posádka pravděpodobně nebude chtít strávit dlouhé chvíle v podpalubí, takže jako kapitáni byste měli být připravení, že to zůstane na vás. Existují takové legendy, které dokáží připravit na moři i pečínku, ale je jich málo.

  1. Určete si tempo plavby

Instruktoři dobře vědí, že spousta lidí je náchylná k mořské nemoci v prvních dnech, proto začínají kratšími plavbami. Také pro posádku, která se nikdy předtím nepohybovala a nepobývala na jachtě na moři, je dlouhá plavba extrémně vysilující. 10 až 20 mil je dostatečně dlouhá plavba pro většinu začátečníků, nezávisle na tom, jak výborní se můžou zdát.

Na konci první plavby se začněte připravovat na příjezd brzy. Spusťte plachty, připravte fendery a instruujte posádku o tom, co je čeká a co musí udělat. Je daleko těžší tyto věci vysvětlovat nováčkům, když manévrujete v přístavu nebo v maríně.

  1. Nevystrašte svoji posádku

Každý člen posádky potřebuje záchrannou vestu a harness. Všichni chápou nebezpečí spadnutí přes palubu, není potřeba to zbytečně zdůrazňovat. To, jestli na sobě budou mít vestu, záleží na kapitánovi. Názor RYA: noste je, dokud si nejste jistí, že je bezpečné je sundat.

kapitan_5Instruujte úměrně k potenciální situaci, požár je závažná situace, ale spíše výjimečná, na rozdíl od utopení se. Po bezpečnostním výkladu by měl každý umět najít a použít hasicí přístroj a VHF rádio, ale plavba by neměla být zatížena nadměrným strachem z možných nebezpečí. Naučte posádku, jak připravit loď na moře, nastavit plachty, pracovat s čištěním paluby. Ušetří to kapitánovi práci a umožní to najít si čas pro poslední přípravy plánu vyplutí a plavby.

  1. Plachtěte účelně

Potkávám až příliš mnoho lodí se špatně vytrimovanými plachtami a se špatně umístěným jezdcem otěží geny. Správně vytrimované plachty znamenají rychlejší plavbu. Posádka rychle pochopí jejich důležitost.

I jako kapitán musíte někdy odpočívat, takže si vyberte jednoho člena posádky, kterému věříte, že zvládne velení. Z mé zkušenosti je spolehlivost důležitější vlastností než samotná znalost.

Vysvětlete navigaci posádce, takže pochopí, proč, kupříkladu, křižujete proti směru větru. Posádka se pak bude více soustředit a rychleji se učit.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
  1. Připravte si plány pro špatné počasí

Pokud je silný vítr, rychlá plavba podél větrného pobřeží může být zlatým hřebem celého výletu – radost pro posádku a zároveň dobrá zkušenost s plachtěním za silného větru v mělkých vodách. Nenechte se ale polapit do pasti. Pokud předpověď hlásí takové počasí, zamiřte někam, kde je nějaká ochrana před větrem tak, abyste mohli bezpečně pokračovat v plavbě. Mnohem lépe vám bude v Solentu, Plymouthu, Falmouthu či Ipswitchi než v Brightonu, Salcombe, Aberdovey nebo Sunderlandu. Plavba po řece je také dobrou možností, pokud venku zuří bouře – a také pokud není žádný vítr a plavba okolo pobřeží na motor vám nezní vábně.

Špatné počasí může zasáhnout kdykoliv - jako toto tornádo v Chorvatsku.
Špatné počasí může zasáhnout kdykoliv – jako toto tornádo v Chorvatsku.
  1. Povzbuďte svou posádku

Znuděná či vystrašená posádka pravděpodobně zanechá jachtingu hned po své první zkušenosti. Dobří kapitání proto svou posádku začlení do dění brzy a často. Zároveň po celou dobu plavby svou posádku povzbuzují a uklidňují, pokud je třeba. Nejlepší ukázkou tohoto přístupu jsou ti instruktoři, kteří berou na moře mladé lidi, často s nějakým hendikepem, aby zažili výzvy, dobrodružství a týmovou práci. S povzbuzením, instrukcemi a pochvalou, posádka rychle zjistí, že úspěch plavby leží na nich, jejich ochotě se zapojit a jejich úsilí.

kapitan_9Členové posádky rádi cítí,že jsou členy týmu, a milují příjezdy do cíle, kde cítí úspěch, který stojí za podařenou plavbou. V takových momentech by na mysli měla vyvstanout slova „Dobrá práce“.

Podle Yachting Monthly zpracoval Jarda a Kapík

1 COMMENT

Comments are closed.