Jak rychle se blíží? Pohled kapitána trajektu na plachetnici

Stává se mi to na plachetnici opakovaně, když vezu úplně nezkušenou posádku. Vždycky se diví, když dávám přednost velkým lodím, proč zahajuji manévr tak brzy, když ta velká loď je pořád hrozně daleko a je docela malinká. Mají pocit, že je spousta času. Ale, jak vědí kapitání, není. Podle Colregu má loď dávající přednost povinnost provést manévr včas a zřetelně, aby nevznikly jakékoliv pochyby o jejích úmyslech. A v Colregu je tohle ustanovení z dobrého důvodu. Zmíněná nezkušené posádka je pravidelně překvapená, jak rychle je velká loď u nás a jak je vlastně veliká a hrozivá!

Původně jsem chtěl v tomhle článku ukázat rychlost a čas přibližování výpočty, ale nakonec použiji příklad přímo z praxe. Když jsem v únoru opouštěl trajektem ostrov Aegina, seděl jsem úplně v předu a měl jsem kliku na plachetnici, která se bezstarostně rozhodla překřížit (na motor) trajektu cestu. Vzal jsem mobil a zaznamenal jak čas, tak povahu celého manévru obrázky – fotil jsem z přídě na levoboku, takže vpravo ode mě mimo záběr je ještě příď trajektu ješte dvojnásobná. Můžete se tedy podívat, jak se jevila situace kapitánovi trajktu, který měl můstek jen necelé tři metry na místem, kde jsem seděl. U každé fotky je zaznamenán čas, abyste si mohli udělat představu, jak rychlý je celý děj.

Místo, odkud jsem fotil
Čas 13:18:15 Ten malý bílý bod vlevo je připlouvající plachentice

 

Čas 13:18:40. Plachetnice se stává zřetelnější.
Čas 13:19:10. Je evidentní, že se kapitán plachetnice rozhodl křížovat dráhu trajektu.
Čas: 13:19:30. O pár vteřin později se plachetnice jeví zřetelněji.
Čas 13:19:50 Plachetnice se blíží, ale stále není schopná překročit osu dráhy trajektu. Trajekt nechce příliš měnit kurs vlevo, protože na levoboku má metopské mělčiny.
Čas 13:20:20. Kapitán plachetnice přidává plyn a mění kurz více na levobok, aby zkrátil dobu expozice před přídí trajektu.
Čas 13:20:30. Plachetnice je náhle blízko a posádka v kokpitu je jasně rozeznatelná.
Čas 13:20:40 Plachetnice překročila osu dráhy trajektu, který mírně změnil kurs vlevo.
Čas 13:20:45 Plachetnice je už velmi blízko, nicméně je jasné, že to stihne.
Čas 13:20:55. Plachetnice na plný plyn těsně míjí trajekt. Moje místo je na levoboku a tak celý pravá strana trajektu není v záběru – ale bylo bylo to docela těsné.

Nakonec to plachetnici vyšlo, ale je varující, jak rychle všechno probíhalo. Celý děj, od prvního kontaktu, trval přibližně TŘI MINUTY! Za tu dobu si člověk často nestihne dojít ani na záchod se vyčůrat. Myslím, že je důležité pro každého kapitána si uvědomit, že pokud nechá nezkušenou posádku v kokpitu, třeba jde na ten záchod, může se situace v okolí velmi rychle měnit. Následky mohou být i fatální, jak dokazuje tragédie lodi Orca.

Takže dávejte si pozor, ty velké potvory umí plout opravdu překvapivě rychle! Všem dobrý vítr!


Jestli se vám naše články libí a chtěli byste nás podpořit, pošlete prosím jakoukoliv částku na účet: 4654910001 bankovní kód 2010 variabilní symbol 1122.
Moc díky!