Stává se mi to na plachetnici opakovaně, když vezu úplně nezkušenou posádku. Vždycky se diví, když dávám přednost velkým lodím, proč zahajuji manévr tak brzy, když ta velká loď je pořád hrozně daleko a je docela malinká. Mají pocit, že je spousta času. Ale, jak vědí kapitání, není. Podle Colregu má loď dávající přednost povinnost provést manévr včas a zřetelně, aby nevznikly jakékoliv pochyby o jejích úmyslech. A v Colregu je tohle ustanovení z dobrého důvodu. Zmíněná nezkušené posádka je pravidelně překvapená, jak rychle je velká loď u nás a jak je vlastně veliká a hrozivá!
Původně jsem chtěl v tomhle článku ukázat rychlost a čas přibližování výpočty, ale nakonec použiji příklad přímo z praxe. Když jsem v únoru opouštěl trajektem ostrov Aegina, seděl jsem úplně v předu a měl jsem kliku na plachetnici, která se bezstarostně rozhodla překřížit (na motor) trajektu cestu. Vzal jsem mobil a zaznamenal jak čas, tak povahu celého manévru obrázky – fotil jsem z přídě na levoboku, takže vpravo ode mě mimo záběr je ještě příď trajektu ješte dvojnásobná. Můžete se tedy podívat, jak se jevila situace kapitánovi trajktu, který měl můstek jen necelé tři metry na místem, kde jsem seděl. U každé fotky je zaznamenán čas, abyste si mohli udělat představu, jak rychlý je celý děj.
Nakonec to plachetnici vyšlo, ale je varující, jak rychle všechno probíhalo. Celý děj, od prvního kontaktu, trval přibližně TŘI MINUTY! Za tu dobu si člověk často nestihne dojít ani na záchod se vyčůrat. Myslím, že je důležité pro každého kapitána si uvědomit, že pokud nechá nezkušenou posádku v kokpitu, třeba jde na ten záchod, může se situace v okolí velmi rychle měnit. Následky mohou být i fatální, jak dokazuje tragédie lodi Orca.
Takže dávejte si pozor, ty velké potvory umí plout opravdu překvapivě rychle! Všem dobrý vítr!
Jestli se vám naše články libí a chtěli byste nás podpořit, pošlete prosím jakoukoliv částku na účet: 4654910001 bankovní kód 2010 variabilní symbol 1122.
Moc díky!